مقایسه جالب انواع نوشیدنی بهشتی در قرآن ۱.شراب بيضاء: سوره صافات آیات 40 تا 47: إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصينَ أُولئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ فَواكِهُ وَ هُمْ مُكْرَمُونَ في‌ جَنَّاتِ النَّعيمِ عَلي‌ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعينٍ بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ لا فيها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها يُنْزَفُونَ جز بندگان مخلص خدا (که از این کیفرها بركنارند). برای آنان روزی معین و ویژه ای است، میوه ها، و آنها گرامی داشته می‌شوند... در باغهای پر نعمت بهشت. در حالی که بر تختها رو به روی یکدیگر تکیه زده اند، و گرداگردشان قدحهای لبریز از شراب طهور را می گردانند شرابی سفید و درخشنده، و لذتبخش برای نوشندگان. شرابی که نه در آن مایه تباهی عقل است و نه از آن مست میشوند! ۲. شراب مشک: سوره مطففین آیات ۲۳ تا ۲۸: عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ بر تختهای زیبای بهشتی تکیه کرده و مینگرند! در چهره هایشان طراوت و نشاط نعمت را میبینی و می شناسی! آنها از شراب زلال دست نخورده و سربسته ای سیراب می‌شوند! مهری که بر آن نهاده شده از مشك است و در این نعمتهای بهشتی راغبان باید بر یکدیگر پیشی گیرند. این شراب آمیخته با «تسنیم» است، همان چشمه ای که مقربان از آن می نوشند. ٣. شراب خمر: سوره محمد آیه ۱۵: خداوند در این سوره می فرماید: مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ: توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب که مایه لذت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه ها وجود دارد و از همه بالاترآمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جو شان نو شانده می شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می کند؟ 4. شراب کافور: سوره انسان آیه 5 و 6: إِنَّ ٱلۡأَبۡرَارَ يَشۡرَبُونَ مِن كَأۡسٖ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا عَيۡنٗا يَشۡرَبُ بِهَا عِبَادُ ٱللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفۡجِيرٗا و نیکوکاران عالم در بهشت از شرابی نوشند که طبع کافور است. از سرچشمه گوارایی آن بندگان خاص خدا می نوشند که به اختیارشان هر کجا خواهند جاری می شود. 5. شراب زنجفیل: سوره انسان آیه ۱۷: وَ یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً؛ و در آنجا جامی که نوشیدنی‌اش آمیخته به زنجبیل است، به آنان می‌نوشانند. ۶. شراب طهور: سوره انسان آیه ۲۱: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا لباس آنها حریر نازک و سبز رنگ و دیبای ستبراست و با دستبندهایی از نقره آراسته شده اند، و پروردگارشان باده طهور به آنان مینوشاند. به زعم و استحسان حقیر، شراب بيضاء موجب رفع تعينات و استغراق در توحید است. شراب مشک موجب شهود وحدت در کثرت و دیدن حق در آینه خلق است. شراب خمر آدم را مست خدا میکند و سراسر وجود آدمی را از بهجت آکنده میکند. شراب کافور موجب سکینه و طمأنینه و حلم و نفی تدبیر و تسلیم محض است. شراب زنجفیل داعی به خیرات و مبرات و انجام وظایف بندگی و خليفة اللهی است. شراب طهور به این اعتبار که ساقی اش خود خداست از همه بالاتر است شرابی است که فنا میاورد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh