آیینها و فرهنگها، جشنهای اسلامی(۵)
🟩 عید سعید غدیر(۲)
🕌
غدیر و اهل تسنن
جز اندکی از علمای عامه، تمامی فرق اسلامی به واقعه غدیر اذعان دارند.
حتی شخصیتی چون ابوهریره به روایت بلاذری در
انساب الاشراف که از منابع مهم تاریخی اهل سنت و متعلق به قرن سوم هجری میباشد ، حدیث غدیر را نقل می کند:
نظرت إلی رسول اللّه بغدیر «خم» و هو قائم یخطب و علی إلی جنبه فأخذ بیده فأقامه و قال: «من کنت مولاه فهذا مولاه».
📜
حدیث مناشده، یعنی روایت قسم دادن امام به صحابه برای برخاستن و شهادت دادن به این که به چشم خود ناظر غدیر بوده اند نیز ، در منابع عامه موجود است. برای نمونه یک تابعی معروف می گوید که در
رحبه،این حدیث را از امام علی شنیده است. این همان داستان مسجد کوفه پس از جنگ جَمل است که امام نیاز داشت به حدیث غدیر استناد کند تا مردم از او پیروی نمايند :
عبد الرّحمن بن أبی لیلی قال: سمعت علیا ـ بالرحبة ـ ینشد الناس من سمع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلّم یقول: «من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه»؟ فقام اثنا عشر بدریا، فشهدوا أنهم سمعوا رسول اللّه یقول: «من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». (تاریخ بغداد:ج۱۴ ص۲۴۰).
با وجود این همه طرق صحیح برای واقعه غدیر، وقتی کسی مثل ابن حزم بگوید: «
و ما من کنت مولاه فعلی مولاه، فلا یصح من طریق الثقات اصلا! » کمال بی انصافی بلکه بیشرمی است و مصحح
فضائل الصحابه احمد بن حنبل نیز، با صحیح دانستن حدیث غدیر، در باره این سخن ابن حزم میگوید: «
و هذا الکلام فیه مجازفة قبیحة».
(فضائل الصحابه،ج۲ص۷۰۳ پاورقی)
❓اما سوال اینجاست که چرا با این حال تا امروز تبیین و تفسیر صحیح از شان نزول آیه
تبلیغ و معنای واقعی
آیه اکمال در روز غدیر، میان مسلمانان رواج نیافته است ؟
🎤تا امروز همچنان در منابر و محافل اهل تسنن تفاسیر دیگری از واقعه غدیر و آیه اکمال برای مسلمانان بازگو می شود. (برای نمونه خطبه امام جمعه مدینه منوره در سال گذشته _پیوست ۱) .
بدیهی است در این جنگ روایتها،اگر ما
اسلام با تفسیر اهل بیت را برای مخاطب مسلمان روایت نکنیم، روايت
اسلام اموی جای آن را خواهد گرفت.
🔍دو نکته قابل توجه است، یکی این که بسیاری از ترس امویان حدیث غدیر را روایت نمی کردند، چنان
سعید بن جبیر می گفت: من حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را از ابن عباس شنیدم، اما «
فکتمته» آن را کتمان می کردم. (فضائل الصحابه، ج۲ ص۷۰۳)
دوم این که معنای آن را تحریف می کردند تا مطابق مفهوم امامت و جانشینی سیاسی نباشد. احمد بن حنبل، در مقابل کسی که پرسید معنای این حدیث چیست، گفت:
ما فقط روایت می کنیم، در باره آن سوال نمی کنیم! (السنه نوشته ابوبکر الخلال، ص ۳۴۶، «قال: ما تکلم فی هذا، دع الحدیث کما جاء»)
🟢 به هر حال، در بستر نود سال حکومت بنی امیه، با هدف اصلی محو تمام نشانه های ولایت و امامت اهل بیت، این تنها شیعه بود که با وجود در اقلیت بودن، به پشتوانه غدیر، مذهب خویش را حفظ کرد و به علی بن ابی طالب (ع) بر اساس همین حدیث، وفادار ماند.
💡
وظیفه امروز ما
اکنون با وجود فضای مجازی و فراهم بودن فرصتهای مختلف برای شناساندن واقعه غدیر و ارائه تفسیر صحیح از آن، وظیفه مبلغان دینی صدچندان شده است.
بررسی علمی اشعار عربی در موضوع واقعه غدیر و واکاوی قرائن داخلی و خارجی این خطبه شریف در اثبات معنا و مفهوم واقعی آن به ویژه برای مخاطب اهل سنت، جایگاه ویژه ای دارد.
🔵
برای نمونه یک قرینه متصل به حدیث غدیر
پیامبر اکرم در روز غدیر، امیرالمؤمنین را با عمامه خود معمم کردند و ایشان را به ریاست امت نصب نمودند.
این مدعی در دو مقدمه خلاصه میشود :
الف. این از قطعیات تاریخ است که پیامبر اکرم، علی بن ابیطالب را همزمان با ایراد خطبه غدیر، در مقابل جمعیت، با عمامه خودشان که
سحاب نامیده میشد، معمم کردند.
ب. اینکه عمامه گذاردن دلالت بر ریاست و زعامت دارد نیز قرائن مثبته فراوان دارد:
۱. از عصر جاهلیت وقتی اعراب میخواستند کسی را به ریاست قبیلهای بگمارند، عمامه بر سرش مینهادند.(
ر.ک. کتاب العین ج۱ ص۴ : و الدعامة فی احکام سنّة العمامة، و
جمهرة انساب العرب، ص ۲۶۱).
این فرهنگ آنقدر فرهنگ فراگیری بود که در زبان عربی کلمه «
عمَّمتُه» کنایه از «ریاست رساندن شخص» قلمداد میشد. (
ر. ک. مفردات راغب: ص۵۸۴)
۲.پیامبر اکرم نیز به این نماد عربی ملتزم بودند. درباره سیره حکومتی ایشان روایت شده است که «
کان لا یوالی والیا حتی یعممه». (طبرانی، المعجم الکبیر)، بنا بر همین قاعده، وقتی علی بن ابی طالب را برای یمن اعزام نمودند، او را معمم کردند.
برای مطالعه بیشتر به
این لینک رجوع کنید.
ادامه دارد......
#افاده_تبلیغی
#اندیشکده_تبلیغ
#آیین_ها_جشن_ها
👈
مؤسسه اطلس شیعه