سؤال 365_ حکم شرعی چیست؟ لطفاً با دقّت بخوانید: ✅پاسخ : رحم اجاره ای که مدتی است در فکر بشر خطور کرده و آن را به مرحله عمل رسانده است، راهی برای فرزند دار شدن زنانی است که قدرت و توانایی بدنی نمو فرزند در رحم خود را ندارند و این کار چند صورت دارد که موجه ترین آنها در نظر موافقان، این است که نطفه و تخمک زوجین را در بیرون رحم با هم ترکیب کرده و در رحم شخص ثالثی قرار می دهند تا در آنجا دوران حمل خود را بگذراند و بعد از تولد، آن بچه به صاحبان نطفه تحویل داده می شود! ✅سایر صور این کار، حرامهای صريح و بسیار ناپسند است که احتیاج به ذکر آن نیست. ✅اما همین صورتی که در عقیده بعضی ذاتاً جایز است و به آن عمل می کنند، از بسیار خطرناک و بلکه از خطرناک ترین است. ✅این روش صاحب فرزند شدن هیچ سابقه عملی و علمی در گذشته نداشته است و برای همین هیچ روایت خاصی برای آن موجود نیست. اما دأب متمسكين به قرآن و حدیث در این گونه مسائل، به راهنمایی اهل بیت علیهم السلام، روشن و مشخص است و آن است که دارای دلایل و روایات فراوان است. 1⃣عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها قَالَ ائْتُوا الْأُمُورَ مِنْ وَجْهِهَا 📚بحار ج2ص111 امام باقر علیه السلام در مورد آیه  «به خانه ها از باب های آن وارد شوید» فرمود :(منظور این است که) در کلیه امور از راه آن وارد شوید. ✅آیا وجهی که خداوند برای فرزند دار شدن در طی هزاران سال قرار داده بود، اجاره نمودن رحم و ترکیب نطفه و تخمک در بیرون رحم و وارد نمودن آن به رحم یک بیگانه بوده است ؟؟؟ 2⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ قَال فَإِنْ كُنْتَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكَ وَ يَقِينٍ مِنْ أَمْرِكَ وَ تِبْيَانٍ مِنْ شَأْنِكَ فَشَأْنَكَ وَ إِلَّا فَلَا تَرُومَنَّ أَمْراً وَ أَنْتَ مِنْهُ فِي شَكٍّ وَ شُبْهَةٍ 📚کافی ج1ص375 امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمود :اگر بر دلیل روشنی از رَبِّ خود و یقینی بر امر خود هستی و بیانی از شأن خود داری که خود دانی و در غیر این صورت، هرگز در هرگز قصد کاری را نکن که از آن در هستی. ✅آیا دهها روایت راهنمای شخص برای پرهیز از این نیست؟ آیا خود ترکیب نطفه و تخمک در بیرون رحم شبهه نیست؟ آیا وارد نمودن این شیئ در رحم بیگانه شبهه نیست؟ ✅چه مجوز شرعی برای زن وجود دارد که نطفه و تخمک بیگانگان را در رحم خود مستقر نماید؟؟! 👇👇 3⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَاباً يَوْمَ الْقِيَامَةِ- رَجُلًا أَقَرَّ نُطْفَتَهُ فِي رَحِمٍ يَحْرُمُ عَلَيْه 📚الكافي ج۵ ص ۵۴۱ امام صادق علیه السلام فرمود :شدیدترین مردم از نظر عذاب در روز قیامت مردی است که نطفه خود را در رحمی که بر او است مستقر گرداند. ✅با توجه به روایت فوق، مستقر نمودن نطفه در رحم بیگانه، به طور کلی مورد مذمت شدید قرار گرفته است. آیا همین یک روایت زمینه را فراهم نمی کند که شخص جرأت نکند بگويد :این کار ذاتاً اشکال ندارد؟؟! 4⃣امام صادق علیه السلام در حدیثی از جمله فرمودند: إِنَّ النِّكَاحَ أَحْرَى وَ أَحْرَى أَنْ يُحْتَاطَ فِيهِ وَ هُوَ فَرْجٌ وَ مِنْهُ يَكُونُ الْوَلَدُ 📚فقیه ج3ص84 همانا نکاح سزاوارتر و سزاوارتر است که در مورد آن شود، زیرا آن است و هم از قِبَلِ آن است. ✅مشاهده می شود که احتیاط در امر نکاح از جمله به خاطر بحث حرمت فرج و از جمله به خاطر فرزندی است که در قبال آن شکل می گیرد و هر دوی آنها در مورد رحم اجاره ای مصداق ایجاد شبهه است. ✅این زن اجاره دهنده رحم به چه مجوز شرعی نطفه و تخمک دو بیگانه را در رحم خود مستقر می کند و تازه حق الإجارة هم می گیرد؟!! ✅این فرزندی که به این ترتیب به دنیا می آید با کدام روش الهی و شرعی سازگار است؟؟ ✅بر فرض مُحال که این امر، حلال روشن باشد، به روایت زیر توجه فرمایید : 5⃣قال امیرالمؤمنین... مَا خَیْرٌ بِخَیْرٍ لَا یُنَالُ إِلَّا بِشَرٍّ 📚بحار ج77ص214 علي عليه السلام فرمود :آن خیری که جز با شر به دست نیاید، خیر نیست. ✅آیا اگر بر فرض محال که خیر بودن این امر اثبات شود، لمس و نظرهای حرامی که در طی مراحل انجام این کار انجام می شود، چه حجت شرعی دارد؟؟ ✅این مختصری از دلایل، برای لزوم اجتناب از این شبهه بسیار شدید و بسیار خطرناک است که البته اهل حدیث آگاه هستند که در زمان غیبت مولایشان باید در نزد شبهات توقف نمایند تا امامشان را ملاقات نمایند و این مختصر برای مؤمنین و اهل تسلیم یادآوری شد. ✅انجام این کار برای عاملان به قرآن و حدیث هیچ جایگاهی ندارد و تجاوز از حدود الهی در سرتاسر آن موج می زند. https://t.me/porseshvapasokhe