🔰 علامه طباطبایی (ره) در تداوم کار امام خمینی (ره) بر کرسی تدریس علوم عقلی استقرار یافت. 🔷 در طي دهه بيست حوزه علميه قم، كه پس از اختناق بيست‏ساله، ناظر نخستين روزهاي باروري و نشاط علمي خود بود ابتدا به احياي مواريث فلسفي شيعه همت گمارد و در دومين گام با استفاده از آن ميراث در ميدان فكري جديد به دفاع از مرزهاي عقيدتي و فرهنگي اجتماع پرداخت و نتيجه اين حركت كتاب «» امام راحل (قدّس سرّه) و كتاب و روش رئاليسم علاّمه طباطبايي (رحمه الله) شد. 🔶 امام خميني در سالهاي نخست دهه بيست ضمن تلاش براي احياي علوم عقلي در كتاب كشف‏الاسرار از برخوردهاي سلبي و تهمت هايي پاسخ داد كه بنيان و هستي حوزه‏هاي علمي را هدف قرار داده بود و علاّمه طباطبايي در تداوم كار امام خميني بر كرسي تدريس علوم عقلي استقرار يافت. 🔷 ايشان پس از پرورش يافتن نسلي آشنا با مفاهيم و علوم عقلي به تدوين «اصول فلسفه» پرداخت و اين اثر از مسائل حاد و درگيري كه ترجمه هاي فلسفي غرب براي تفكر ديني پديد آورده بودند، پاسخ داد و علاوه بر آن نقدهاي بنياديني بر ترجمه فلسفه هاي مادّي و يا ديدگاه هاي فلسفي معاصر وارد ساخت و اين نقدها در حواشي و پاورقي هاي شاگرد برومند ايشان، شرحي گويا يافت، حواشي مزبور در واقع تقرير و تحرير دروسي بود كه مرحوم علاّمه طباطبايي به هنگام تدريس متن افاده مي‏فرمودند. 📚 آیت الله جوادی آملی،شريعت در آينه ‏معرفت صفحه 20 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری