ضرورت حفظ اعتدال درباره کیفیت حضور زن در اجتماع 🔸صراط مستقیم باریک است. کمی از این طرف برویم پرت می‌شویم، کمی از آن طرف برویم هم پرت می‌شویم. 🔸اندکی به نام عفت و عصمت و پاکی، زن را به گوشه صندوق‌خکانه‌ها بکشانیم پرت شده‌ایم، یک ذره به نام دخالت خانمها در اجتماعات و فعالیتها حریم‏ را بشکنیم نیز از آن طرف افتاده‌ایم. شرکت ملازم با اختلاط نیست. شرکت ملازم با نوعی التذاذ جنسی از یکدیگر بردن نیست. 📝پیغمبر اکرم در مسجد مدینه، زنها را اجازه می‌داد می‌آمدند، مردها را هم اجازه می‌داد می‌آمدند. زنها را منع نکرد. ولی یک دفعه فرمود: ای کاش ما برای خانم‌ها درِ دیگری از مسجد باز کنیم (دلش نمی‌خواست که زنها و مردها از یک در داخل و خارج شوند؛ به یکدیگر تنه می‌‏زنند، فساد از همین جا پیدا می‌شود) که بعد «باب النساء» را ساختند و الان هم در همان محل در مسجد مدینه دری هست به نام «باب النساء» که مخصوص زنهاست. زنها و مردها می‌آمدند در مسجد پیغمبر پای وعظ پیغمبر می‌نشستند، وقتی که خارج می‌شدند چون کوچه‌های مدینه تنگ بود ازدحام جمعیت می‌شد، زن و مرد با یکدیگر مخلوط می‌شدند، مردِ جوان بود زن جوان بود، احیانا به یکدیگر تنه می‏زدند. فرمود: بهتر این است که زنها از کنار حرکت کنند، مردها از وسط. پیغمبر اکرم خوش نداشت که این حرکت به صورت اختلاط باشد. منطق صحیح همین است. 📌بنابراین شرکت زن در فعالیتهای اجتماعی ملازم این است که در شرایطی که فتنه‌انگیز است مثل ازدحام‌ها [اختلاط نباشد و حریم رعایت شود]. 📚حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام ، ج۴ ، ص۸۹ ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری