🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده 🔶 شکست دیوارهای مانع 🔸مواجهه با کرونای شناختی 🔹با نیم نگاهی به مفاهیم قرآنی می بینیم که خدای متعال تاکید دارند که در روز قیامت از انسان های صادق نیز سِرّ نیّتشان سوال می شود: «لِيَسْئَلَ الصَّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً» 🔷با مطالعه سیر تاریخ جهان از عهد کلاسیک تا معاصر در می یابیم که نیروی فکری براساس اخبار و پیشامدهایی که از ورای واقعیت بوده ضربه خورده است. 🔷نمونه این مسئله در دوره پیامبر اسلام اشتباه تاکتیکی و روشی است که در جنگ احد (3 ه.ق) رخ داد. در این حادثه برخی با اخبار نادرست به گمانه زنی رحلت پیامبر، ترتیب اثر دادند و همین امر باعث تزلزل سپاه پیامبر گردید) نمونه معاصر این مسئله در اتفاقا مشروطه نیز دیده می شود، در جایی که اطلاع رسانی های اطراف یک مرجعیت علمی و دینی همچون مرحوم آخوند خراسانی است! 🔷امروز نیز شدتِ این رعایت، نه تنها بر جای خود باقی می¬باشد، بلکه تشدید هم شده است. در این روزها با اخبار ضد و نقیض پدیده¬ای به نام "کرونا ویروس" مواجه هستیم که گزارش¬های آن دست به دست شده. اما با ضعف دقت، به ورطه اشتباه هم کشیده شده ایم و تاکنون نیز دامنگیر ماست! 🔷حدوسط ماجراهای گذشته و امروز ما، حول محور همین مساله می گردد که تاریخ کلاسیک و معاصر ما و جهان، پر است از وقایعی که باید از آن درس گرفته شود که متاسفانه به حال خود باقی است و از آن بهره چندانی جز در همایشات و کنفرانس¬ها گرفته نشده است. 🔷این در حالی است که منطق اسلام در مواجهه با اخبار و گزارش¬ها دارای دو مرحله اساسی تحقیق (جستجو) و تحکیم (حکم نمودن) است. آیه 94 سوره مبارکه نساء می فرماید: اى اهل ايمان! هنگامى كه در راه خدا [براى نبرد با دشمن‏] سفر مى‏كنيد [در مسير سفر نسبت به شناخت مؤمن از كافر] تحقيق و تفحّص كامل كنيد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا» همچنین در آیه 6 سوره مبارکه حجرات می فرماید: اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمين» 🔶چنین درس مبارکی را باید برای زندگانی بشریت و نیاز فعلی زمان خودمان استفاده کنیم. چون همین یک عامل (تفحص و جستجو در شناخت واقعیت) به عنوان معیار اساسی در شناخت انسان مومن از غیرمومن تلقّی شده است. البته نه آنکه این نوع طرز فکر، یعنی هماهنگی با سراییده های هابزی در لویاتان بوده باشد؛ بلکه مرادمان توجه به خبرها براساس بایدهاست نه هست های ساختگی. عدم رعایت این مقوله اجتماعی، فرد را به جرگه آسیب پذیری از اجتماع جهت می دهد. 🔶برهمین اساس واقعیت هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم از "هست ها" تا "بایدها" با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که به واسطه برخی از خبرگزاری ها، واقعیت هایی را برای ما واقعیت وانمود می کنند، باید برحظر بود. و واقعیت را براساس آنچه که باید، و قابل درک در فضای اجتماعی است، درک نمود، نه براساس آنچه که خودشان براساس شانتاژ تبلیغاتی و ناروایی در سخن و برای جذب مخاطب رفتار می کنند. 🔶 همین مسئله را به عنوان یکی از ارکان محتوایی تبلیغات غربی و بعنوان راهی برای سیطره بر مولفه های اجتماعی معرفی نموده است. این راه از طریق فرار از واقعیت و پردازش واقعیت های موهوم، به اهداف گمگشته خود می رسد. 🔶به یاد خاطره ای از بزرگی افتادم که می گفت: یکی از کسانی که فلسفه می خواند، مدعی بود حوض مدرسه، خالی از آب است و پی در پی ادعا داشت که شما گمان می کنید، حوض پر از آب است. لذا جمعی از طلاب تصمیم گرفتند تا فرد مدعی را به آب بیندازند تا واقعیت برایش روشن شود که حوض مدرسه پر از آب است. 🔶 حال و وضع امروز جامعه ما با گسترش رسانه، همین است و باید با واقعیت جامعه مواجه شویم که ببینیم جامعه به صورت عادی در حال سیر و گذار خود می باشد نه آنچنان که این اخبار خودساخته می گویند. بنابراین برای مواجهه و مقابله با ویروس موسوم به "کرونا" و در نتیجه تضعیف اخبار غیر واقعی ای که با حقیقت همگن نیستند، باید چشم ها را شست و جور دیگر نگریست. و البته نمی¬خواهیم چنین وانمود کنیم که تمامی اخبار منتشر شده، دروغ است و نمی شود به آنها اعتماد کرد.