❌ شبهه ۴۶۹ [ 📽 فیلم:] تحریرالوسیله امام خمینی ره: تفخیذ (لاپایی) با کودک شیرخواره اشکال ندارد صراط النجاه آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی : لمس آلت تناسلی دیگران اشکال ندارد ✅ پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi 🔹 ابتدا باید بدانیم که احکام شرعی دو نوع اند: احکام اولیه احکام ثانویه احکام اولیه عبارت است از حکمی که در شرع برای ذات امور بدون لحاظ عناوین دیگر است. مثلاً اگر مجتهدی سوال کنند، رفتن به کره ماه چه حکمی دارد؟ مجتهد قطعاً جواب می‌دهد: اشکالی ندارد زیرا در شرع دلیلی برای منع رفتن به کره ماه بیان نشده است و از طرفی این فتوا بدون لحاظ عناوین دیگر است، مثلاً اگر رفتن به کره ماه، مستلزم گناهی باشد، مثلاً باعث اذیت و آزار دیگران شود (مثلاً در کره ماه ساکنانی وجود دارد که حضور انسان های کره زمین در کره ماه تصرف و غصب محل زندگی آنها محسوب شود!) در چنین فرضی قطعاً فتوای مجتهد متفاوت خواهد بود. بنابراین احکام ثانویه هم عبارت است از: حکم امور نه فقط جهت ذات، بلکه با در نظر گرفتن عناوینی همچون ضرر، اضطرار، غصب، فراموشی و... 🔹 پس از این توضیح معلوم می‌شود آنچه در تحریرالوسیله یا صراط النجاة نوشته شده است، مربوط به ذات عمل است (همانطور که در سوال ذکر شده در صراط النجاة تاکید شده عنوان دیگری مانند شهوت انگیزی در عمل وجود ندارد) و معنای این فتوا این است که در شرع نسبت به ذات این عمل منعی وجود ندارد (همانگونه که در مثال کره ماه، گفتیم که منعی وجود ندارد). اما با توجه به احکام ثانویه از جمله قاعده (لاضرر) که معنای آن است که هرگونه عملی که منجر به ضرر زدن شود جایز نیست، مسلما فتوا هم متفاوت می‌شود. خلاصه اینکه آنچه در تحریرالوسیله آمده و گوینده با آب و تاب و با شانتاژ و فضا سازی زیاد نقل میکند نه فقط توصیه به این عمل نیست، بلکه جواز مطلق هم محسوب نمی‌شود، بلکه این جمله صرفاً تتمه جمله قبل است که از نزدیکی با اگر کودک باشد در شرع منع شده اما صرف لذت بردن های دیگر ذاتا منعی ندارد، مگر آنکه عنوان دیگری در میان باشد. در مورد فتوایی که در صراط النجاة آمده این نکته هم وجود دارد که اگر ایشان فتوا داده بود این کار حرام است، باز همین آقا یا کسان دیگری، داد و فریاد می کردند که ببینید چه فتوایی دست کسی به عضوی از بدن شخصی بخورد حرام است و جهنم می‌رود و.... از این دادوقال هایی میبینیم. ـــــــ ــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 🆔 @shobhe_shenasi