❌ شبهه ۶۷۹ 🌎 آنچه درباره علی (ع) مخفی کرده‌اند .... وقتی مردم، بعد از قتل عثمان، با اصرار شدید و بی‌سابقه از او خواستند که حاکم شود، گفت: "مرا رها کنید و سراغ کس دیگری روید". اینطور نبود که حکومت را حق خداداد خود بداند و تشکیل آن را تکلیف شرعی خود بشمارد و از هر فرصتی برای در قدرت ماندن استفاده کند. ایشان به مردم می‌گفت از من انتقاد کنید، کسی را به بیعت مجبور نکرد، و از مسافرت طلحه و زبیر که می‌دانست برای فتنه انگیزی است جلوگیری نکرد، کسانی‌که با او جنگیدند را "محارب، منافق، ضد اسلام، ضد ولایت و مزدور بیگانه” نخواند. فقط گفت: "آنها برادران مسلمان مایند که در حق ما ظلم کرده‌اند" . وقتی خلیفه یکی از بزرگترین امپراطوری های جهان در آن عصر بود، با یک فرد مسیحی اختلاف پیدا کرد و کار به قاضی سپرده شد. نخواست به زور حرف خود را به کرسی بنشاند. در دادگاه از این که قاضی او را محترمانه صدا کرده و بیشتر به او نگاه می‌کرد، خشمگین شد و گفت که من و فرد مسیحی برای تو نباید فرقی داشته باشیم ، فردی نابینا را دید که گدایی می‌کند. گفت چرا به او نمی‌رسید و کمکش نمی کنید ؟ گفتند مسیحی است. علی گفت آن زمان که بینا بود و برایتان کار می‌کرد، از دینش نمی‌گفتید، او حالا مسیحی شده؟ مقرر کرد که از بیت‌المال مسلمین هر ماه به او پولی بدهند تا مجبور به گدایی نباشد. (خلاصه شده است) ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 مطلب فوق مانند همه‌ی شبهات آمیخته‌ای از مطالب صحیح و غلط است. با این روش شبهه افکن امیدوار است که مخاطب ش، مطالب غلط را هم به برکت مطالب صحیح باور کند. نکته‌ی دیگر اینکه مطالب صحیح هم هرچند غلط نیست اما به تعبیر امیرالمومنین «کلمة یراد بها الباطل» یعنی مقصود باطلی دارند و آن اینکه القاء کنند، جمهوری اسلامی برخلاف منش امیرالمومنین حرکت می کند. اولین اشتباه متن فوق این است که ادعا می‌کند، امیرالمومنین حکومت را حق خداداد خود نمی‌دانستند در حالیکه در جای جای نهج‌البلاغه (که تنها بخشی از سخنان امیرالمومنین است) ایشان حکومت را حق الهی و بعضاً ارث خود خویش می‌داند. (رجوع کنید به خطبه‌های ۲، ۳، ۴، ۶، ۲۶، ۲۳۹، نامه ۲۸ و....) نیز نویسنده می‌گوید، ایشان افرادی را که با حضرت جنگیدند را محارب و منافق نخواند!! از نویسنده نسبتاً محترم سوال می‌شود پس حضرت تحت چه عنوانی با آنها جنگیدند؟ طبق قرآن تنها نبرد محاربین و باغیان و کفاری که به سرزمین اسلامی حمله میکنند جایز است. اگر حضرت ایشان را از هیچکدام از دسته‌های فوق نمی‌دانست، پس چرا با آنها جنگیدند؟ مضافاً اینکه لقب‌های «ناکثین، مارقین و قاسطین» را به چه کسانی نسبت دادند؟ 🔹 مطالب صحیحی هم در نوشتار فوق وجود دارد و ادعا هم نمی‌شود که در جمهوری اسلامی صددرصد اجرا می‌شود، اما حرکت نظام به سمت الگو برداری از حکومت عدل علوی است و وظیفه‌ی ماست تا با تلاش، امر به معروف، امید به آینده، توکل به خدا (و نه سیاه‌نمایی و غرب پرستی) آن را محقق کنیم؛ ان شاء الله. 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @shobhe_shenasi