🔹پاسخ‌های عقلی و فلسفی علامه طباطبایی به شبهات آقامیری درباره جاودانگی عذاب قیامت. ✍ترجمه و توضیح از: حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 قسمت هشتم (آخر) پاسخ برخی شبهات و اشکالات 5⃣ عذاب هر متخلف و نافرمانبر بطور كلى براى اين است كه عذاب كننده آن نقصى را كه بوسيله نافرمانى متخلف و ظالم متوجه او شده، جبران كند، كه اين جبران را بعبارتى كوتاه‌تر انتقام هم مى‌گوييم، و انتقام از خداى تعالى تصور ندارد، چون عصيان و نافرمانى بنده، نقصى بر او و بر مقام ربوبى او وارد نمى‌كند تا بخواهد با عذاب كردن عاصى، آن را جبران نمايد. ✅ پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi 🔹 همانطور که در قسمت‌های قبل گذشت، عذاب دائم مستند بصورت شقاوتى است كه معذب را نوعى مخصوص از انسانها كرده، نه مستند به خدا، تا بگويى انتقام از خدا محال است، بله استناد آن به خداى تعالى باين مقدار و به همان معنايى است كه هر موجود ديگرى را به او نسبت ميدهيم. پس اينكه مى‌گوييم: خدا كفار را عذاب مى‌كند، معنايش اين نيست كه از آنها انتقام مى‌گيرد و دق دل درمى‌آورد تا بگويى انتقام و تشفى از خدا محال است. علاوه بر اينكه اگر اين اشكال وارد باشد بايد مانند اشكال‌هاى قبلى در مورد عذاب موقت و منقطع نيز وارد باشد، چه عذاب دنيايى و چه عذاب اخروى. 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @shobhe_shenasi