🔴 پیش‌بینی امام علی از توسعه و بازسازی «عتبات عالیات» قبل ظهور توسط برگزیدگان امت ✍️مصطفی امیری ▪️اصبغ بن نُباته به نقل از اميرمؤمنان امام علی در ضمن حديثى که اخبار آخرالزمان را بيان مى‌ فرمودند، نقل می‌کند که وقتی سخن به مسجد کوفه رسید، امام فرمودند: واى بر كسانى كه این مسجد را خراب كنند...و خوشا به حال كسانى كه همراه قائم، شاهد تخريب آن باشند، آن‌ها برگزيدگان اين امّت‌اند كه همراه نيكوكاران عترت هستند: ▪️«عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْه فِي حَدِيثٍ لَهُ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ...وَيْلٌ لِمَنْ هَدَمَكَ...وَيْلٌ لِبَانِيكَ...اَلْمُغَيِّرِ قِبْلَةَ...طُوبَى لِمَنْ شَهِدَ هَدْمَكَ مَعَ قَائِمِ أَهْلِ بَيْتِي أُولَئِكَ خِيَارُ اَلْأُمَّةِ مَعَ أَبْرَارِ اَلْعِتْرَةِ»[1] ▪️در بدو امر، حدیث تا حدودی متناقض جلوه می‌کند. مگر می‌شود نفرین بر تخریب‌کنندگان باشد و از سوی دیگر مجددا تخریب‌گران، مورد ستایش نیز قرار گیرند؟ ▪️تناقضی وجود ندارد. بلکه آن دسته که بعد از ظهور به همراه امام عصر، مسجد کوفه را به منظور توسعه و بازسازی، تخریب می‌کنند، مورد ستایش و تمجید قرار گرفته‌اند. ▪️آیا بعد از ظهور، ویران کردن، صرفا به منظور تخریب است؟ یا معلوم است که قصد بازسازی و توسعه مشاهد مشرفه را دارند که اینچنین مورد ستایش امام معصوم قرار می‌گیرند. ▪️شاهد بر این امر، مسجد کوفه، پس از ظهور، توسعه خواهد یافت و مسجدی با هزار درب، ساخته خواهد شد و خانه‌های کوفه و نجف به کربلا، متصل خواهد شد: ▪️«يُبْنَى فِي ظَهْرِ الْكُوفَةِ مَسْجِدٌ لَهُ أَلْفُ بَابٍ وَ تَتَّصِلُ بُيُوتُ الْكُوفَةِ بِنَهَرِ كَرْبَلَاء»[2]؛ «لِأَنَّ مَسْجِدَ الْكُوفَةِ لَيَضِيقُ عَلَيْهِم»[3] ▪️البته تخریب علاوه بر نیّت توسعه مسجد، به منظور بازگشت به آموزه‌های اصیل اسلام در بنیان نخستین مسجد و از جمله تغییر قبله نیز خواهد بود: ▪️«لَیَهْدِمَنَّ مَسْجِدَ الْکُوفَةِ وَ لَیَبْنِیَنَّهُ عَلَی بُنْیَانِهِ الْأَوَّل»[4]؛ «مَسْجِدِ الْکُوفَة...أَمَا إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ کَسَرَهُ وَ سَوَّی قِبْلَتَهُ»[5] ▪️البته بازسازی مسجد کوفه، صرفا بیان «نمونه» ای از تلاش شیعیان در جهت احترام به مراکز مقدسه است. در احادیث، از توسعه سایر اماکن مقدسه نیز سخن به میان آمده است. ▪️از امام رضا منقول است: می‌بینم آن روزی که بناهاى استوار را گرداگرد قبر حسين ساخته می‌شود و می‌بینیم كاروان‌‏هايى را كه از كوفه به‏ سوی حرم امام حسين، در حرکت هستند شب و روزهایی سپری نمی‌شود جز اینکه از همه‌سو و از سراسر جهان به سوی زیارت قبر حسین، روانه می‌شوند. نمونه بارز آن، موکب‌های مسیر اربعین و حرکت کاوران‌ها از نجف به سمت کربلا در سال‌های اخیر است: ▪️«كَأَنّي بِالقُصورِ قَد شُيِّدَت‏ حَولَ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام، وكَأَنِّي بِالمَحامِلِ تَخرُجُ مِنَ الكُوفَةِ إلى قَبرِ الحُسَين وَ لَا تَذْهَبُ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامُ حَتَّى يُسَارَ إِلَيْهِ مِنَ الْآفَاق‌‏»[6] ▪️در طول تاریخ، بسیاری بودند که مشاهد مشرفه را احیاء و مرمت کردند. اما آنچه معیار است، کدام قوم و کشور، مسئولیت اصلی بازسازی مقدسات دینی عراق در «آستانه ظهور» را بر عهده خواهند گرفت؟ ▪️اگر عصر، عصر ظهور باشد، خود بفرمائید، اکنون توسعه عتبات عالیات و مشاهد مشرفه عراق، بیشتر بر عهده کدام کشور است؟ ▪️ایرانی‌ها در قالب «ستاد بازسازی عتبات»، فعالیت دارند و امیدواریم این مسیر تا ظهور ادامه پیدا کند و البته در کنار «سایر شیعیان از سراسر جهان» در توسعه مشاهد مشرفه، پیشگام باشند که به حق چنین توصیف شده‌اند: ▪️برگزیدگان امت: «أُولَئِكَ خِيَارُ اَلْأُمَّةِ مَعَ أَبْرَارِ اَلْعِتْرَةِ». ✅ پی‌نوشت: 1. طوسی، الغیبة، ص۴۷۳. 2. طوسی، الغیبة، ص۴۶۸. 3. طوسی، تهذیب الأحکام، ج‏۳، ص۲۵۴. 4. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۱. 5. نعمانی، الغیبة، ص۳۱۸. 6. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۴۸.