✨ 🍃💐🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ «۹۵» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! در حال احرام، شكار را نكشيد، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد، كيفر و كفّاره‌اش كشتن نظير آن حيوان از چهارپايان است كه (به اين نظير بودن) دو شاهد عادل از ميان خودتان حكم كنند. (اين حيوان قربانى) هديه‌اى است كه به كعبه برسد (وآنجا ذبح شود) يا (به جاى قربانى) براى جبران آن (به شصت) فقير طعام بدهد يا برابر آن روزه بگيرد. (اين كفّاره‌هاى سه‌گانه) براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشته‌ى شما (كه قانون كفّاره نيامده بود) گذشت و هر كس اين كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مى‌گيرد، و خداوند، شكست‌ناپذير و انتقام گيرنده است. خداوند، از مؤمنان انتظار ویژه ‏اى دارد. «یا ایها الذین آمنوا لاتقتلوا...» امنیّت در حال احرام، حتّى براى حیوانات نیز باید حفظ شود. «لاتقتلوا الصید و انتم حُرُم» فلسفه‏ تحریم یا حلال ساختن، همیشه ذاتى و مربوط به خود موارد نیست، بلکه گاهى به اقتضاى شرایط زمانى و مکانى است، پس زمان و مکان، تاریخ و جغرافیا، در حکم الهى تأثیر دارد. «و انتم حُرُم» اسلام براى حالات خاص، دستورات ویژه‏اى دارد. «و انتم حُرُم» قوانین اسلام براى همه است. «و من قتله منکم» خطرناکتر از عمل و تخلّف، انگیزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منکم متعمّداً» کیفر، باید عادلانه باشد. «مثل ما قتل» پرداخت کیفر و جریمه باید دقیق باشد. «یحکم به ذوا عدل» اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منکم» اسلام به هر مناسبتى به مسئله گرسنگان و فقرزدایى توجّه دارد. «طعام مسکین» حیواناتى که در مکّه ذبح مى ‏شوند، هدیه هستند. «هدیاً بالغ الکعبة» دست مجرم را در انتخاب نوع جریمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاریم و شرایط مالى و توان جسمى او را نادیده نگیریم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلک صیاماً» کیفر قانون‏ شکنى به قدرى سنگین است که اطعام شصت فقیر یا گرفتن شصت روزه تنها گوشه‏ اى از آن است، نه تمام آن. «لیذوق» اجراى قوانین، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمى‏ شود. در تکرار شکار، علاوه بر جریمه، انتقام و قهر الهى نیز وجود دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه» اصرار بر گناه و تکرار آن، بسیار خطرناک وعقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه منه و اللّه عزیز ذو انتقام» تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «فینتقم اللّه... عزیز ذو انتقام» @shookohmadari 🍃 معارف شکوه مادری🍃🌸🍃 کانال رشد وتعالی جمعیت * نشر مطالب با ذکر منبع اشکالی ندارد.