🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 ادامه تفسیرسوره مبارکه فاتحه آيه ۴ مالک یوم الدین🌸 آيه ٤) -دوّمين اصل مهمّ اسلام يعنى قيامت و رستاخيز: 🌸 «خداوندى كه مالك روز جزاست» (مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) . در اينجا تعبير به «مالكيّت خداوند» شده است، كه نهايت سِيطَره و نفوذ او را بر همه چيز و همه كس در آن روز مشخص مى‌كند، روزى كه همۀ انسانها در آن دادگاه بزرگ براى حساب حاضر مى‌شوند و در برابر مالك حقيقى خود قرار مى‌گيرند، تمام گفته‌ها و كارها و حتى انديشه‌هاى خود را حاضر مى‌بينند، هيچ چيز حتّى به اندازۀ سر سوزنى نابود نشده و به دست فراموشى نيفتاده است، و اكنون اين انسان است كه بايد بار همۀ مسئوليّتهاى اعمال خود را بردوش كشد! حتّى در آنجا كه بنيانگزار سنّت و برنامه‌اى است، باز بايد سهم خويش را از مسئوليّت بپذيرد! 🌸 بدون شكّ مالكيّت خداوند نسبت به جهان هستى مالكيّت حقيقى است نه مالكيّت اعتبارى. نظير مالكيّت ما نسبت به آنچه در اين جهان ملك ما است. و به تعبير ديگر اين مالكيّت نتيجۀ خالقيّت و ربوبيّت است، آنكس كه موجودات را آفريده و لحظه به لحظه فيض وجود هستى به آنها مى‌بخشد، مالك حقيقى موجودات است. و در پاسخ اين سؤال كه مگر خداوند مالك تمام اين جهان نيست كه ما از او تعبير به «مالك روز جزاء» مى‌كنيم؟ بايد بگوئيم: مالكيّت خداوند گر چه شامل «هر دو جهان» مى‌باشد، اما بروز و ظهور اين مالكيّت در قيامت بيشتر است، چرا كه در آن روز همۀ پيوندهاى مادّى و مالكيّتهاى اعتبارى بريده مى‌شود، و هيچ كس در آنجا چيزى از خود ندارد، حتّى اگر شفاعتى صورت گيرد باز به فرمان خداست. 🌸 اعتقاد به روز رستاخيز، اثر فوق العاده نيرومندى در كنترل انسان در برابر اعمال نادرست و ناشايست دارد و يكى از علل جلوگيرى كردن نماز از فحشاء و منكرات همين است كه نماز انسان را هم به ياد مبدئى مى‌اندازد كه از همه كار او با خبر است و هم به ياد دادگاه بزرگ عدل خدا. 🌸 در حديثى از امام سجّاد عليه السّلام مى‌خوانيم: هنگامى كه به آيۀ «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» مى‌رسيد، آنقدر آن را تكرار مى‌كرد كه نزديك بود روح از بدنش پرواز كند. امّا كلمۀ «يَوْمِ الدِّينِ» : 🌸 در قرآن در تمام موارد به معنى قيامت آمده است، و اينكه چرا آن روز، روز دين معرفى شده؟ به خاطر اين است كه آن روز روز جزا است و «دين» در لغت به معنى «جزا» مى‌باشد، و روشنترين برنامه‌اى كه در قيامت اجرا مى‌شود همين برنامۀ جزا و كيفر و پاداش است. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂