✒️هادی سیاوش‌کیا چقدر حفیظ‌ و علیم! 🔻دوران مدرسه بود و ما همیشه احساس تکلیف می‌کردیم! حتّی زمانی که مطمئن بودیم که مشق‌هایمان را نوشته‌ایم. حالا هم همان است ماجرا. صدی‌نود از بزرگواران پیش‌ثبت‌نام کرده بپرسی: «چرا به میدان آمده‌اید؟» می‌گویند: «احساس تکلیف کرده‌ایم. ای وای که مملکت دارد از دست می‌رود و کارها و مسئولیت‌ها دست ما کاربلدها نیست.» 🔻همیشه این خودتعریفی را بد می‌دانستم. یعنی چه که آدم برود بگوید: «من لایقم و دیگران نه»؟! خیلی یک‌جوری است. تا این‌که سورهٔ یوسف را دوباره خواندم و رسیدم به آن‌جا که یوسف نبی (ع)، بعد از آزادی از زندان، خودش را به حاکم وقت، برای خزانه‌داری معرفی می‌کند. «اجعلنی علی خزائن الارض»: مرا خزانه‌دار نما‌. پس این خوداظهاری، زیاد هم چیز بدی نیست. بالاخره باید کسی قبول کند این مسئولیت‌ها را. 🔻ادامهٔ آیه را بخوانیم: «اجعلنی علی خزائن الارض انّی حفیظ علیم.» چرا می‌گویم مرا بر خزانه‌داری بگمار؟ چون که من هم حفیظ هستم، هم علیم. حفیظ یعنی که حافظ و نگه‌دارم و می‌توانم کنترل کنم. چه را؟ همه چیز را. خودم را. همسرم را. آقازاده‌ام را. فامیلم را. و علیمم؛ یعنی که بلدم حساب و کتاب و عدالت را. (در این تقدّم «حفیظ» بر «علیم» برای اهل خرد عبرت‌هاست.) 🔻تا این‌جا که _ نعوذ بالله _ حضرت یوسف (ع) با ۱۷۰ نفر پیش‌ثبت‌نامی نمایندگی غرب خراسان تفاوتی ندارند. همه می‌گویند: «ما هستیم. هم متعهدیم، هم متخصص.» پس فرق چیست؟ 🔻واقعه را چندباره مرور کنیم. حاکم مصر خوابی می‌بیند که معبّران از تعبیر آن عاجزند. پیشکار او، پس از چند سال، یادِ تعبیرکنندهٔ خواب خودش در زندان می‌افتد. سراغ او می‌رود و تعبیر این خواب حاکم را می‌پرسد. اوضاع‌ زندان و زندانیان را هم دگرگون می‌بیند. حاکم که تعبیر را می‌شنود می‌فهمد که تعبیر لابد از شخصی علیم و دانا و متخصص است. احضارش می‌کند. یوسف (ع)، شرط می‌گذارد که باید ماجرای زنانی که در مجلس زلیخا دستان‌شان را بریدند (که مرتبط با اتّهام زندانی شدن اوست) روشن شود. حاکم، دستور تحقیق و بررسی می‌دهد. و حقیقت آشکار می‌شود که یوسف (ع) خیانتی به ناموس عزیز مصر نکرده و حفیظ بوده است. و حالا که به عمل ثابت شده است این حفیظ و علیم بودن، یوسف (ع)، به حرف هم اعلام قبول مسئولیت می‌کند. و این‌جاست که فرق این ماجرا با قصّهٔ این روزهای ما نمایان می‌شود. 🔻صد البته که ما در صدق گفتارهای نیکِ این ۱۷۰ نامزد نمایندگی غرب خراسان تردیدی نداریم؛ ولی صرفا جهت اطلاع، از تک‌تک‌شان می‌خواهیم که ابتدائاً از زلیخاهایی که فرار کرده‌اند و پاک‌دستی‌هایشان (در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...) بگویند و بعد حاصل تخصّص و علم‌شان را در مسئولیت‌های گذشتهٔ خود بیان کنند؛ تا ما نیز خدای را به پاس داشتن این همه حفیظ و علیم، شاکر باشیم. اولین رسانه بر خط 🆔 @salamsarbedar