👉1👈
🔹مواجهه با بیحجابی
❓برخورد با بیحجابانِ خیابانی؛ ارشادی یا انتظامی؟
👈 برای طرح سوال،
اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
این متن را آنقدر نشر دهید تا برسد به مسئولان
🔔 اگر
عفاف و پاکدامنی را یک جورچین تصوّر کنیم،
"حجاب" یکی از قطعاتِ آن جورچین است. عفاف را اگر شما بشکلِ یک نظامواره ترسیم کنید، یکی از زیرشاخههایِ کوچک و البته با اهمّیتَش "حجاب" است.
➕ در مفاسد اخلاقی، بیحجابی "جزء العلّة" است و نه علّت "تامة" و "منحصره". یعنی حجاب، یکی از عواملِ عفتزا است و نه تنها عامل. پس سوالِ اصلیِ شما این است که
مواجههی اسلام با مقولهی "عفاف" چگونه است؟ ارشادی و نرم؟ یا انتظامی و سخت؟
✍️ اگر یک دور مباحثِ
سورهی نور را در
این لینک فهرستوار مطالعه نمایید خواهید دید که خداوند در مبارزه با مفاسد اخلاقی، از قضا
برخورد انتظامی را ترتیباً و رتبتاً مقدّم کرده بر برخورد ارشادی! به سرفصلهای این سوره که در واقع یگانه
سندِ راهبردیِ نهادینهسازیِ فرهنگ عفاف در جامعه است توجّه نمایید:
👈 تازیانهی زناکار (انتظامی)
👈 تازیانهی اتهامزنان (انتظامی)
👈 نقره داغ کردنِ باندهای فحشا (انتظامی)
👈 مقابله با افراد و احزابِ فحشادوست (انتظامی)
👈 دعوت ثروتمندان به فقرزدائی (ارشادی)
👈 قوانینِ حریم خصوصی و عمومی (ارشادی)
👈 قوانینِ نگاه و حجاب و حریم (ارشادی)
👈 تسهیل امر ازدواج (ارشادی)
👈 استعفاف (ارشادی)
👈 بیان باطن و فلسفهی عفاف (ارشادی)
👈 فراخوانِ مبارزه با بیعفتی پارکاب رهبر (انتظامی)
👈 عفاف، زمینهساز ظهور امام زمان (ارشادی)
❌ مهجوریتِ عفاف در جامعه بخاطر این است که نه در جنبهی انتظامی،
اقتدار لازم را داشتیم و نه در بُعد ارشادی،
روشنگریِ مُکفی؛ بخاطر این است که موافقانِ برخورد انتظامی از اقدامات ارشادی، غفلت کردهاند و ارشادیها نیز هر گونه مواجههی سلبی و انتظامی را نفی نمودهاند.
✅ سورهی نور امّا به این
دو قطبی کاذب پایان میدهد و قطار تثبیت فرهنگِ عفاف و مقابله با مفاسد اخلاقی را بر دو ریل انتظامی و ارشادی پیش میبرَد. بعنوان مثال برخورد سوره با باندها و شبکههای فحشا، زناکاران و کاسبان فحشا کاملا انتظامی است و بدون ذرّهای مماشات.
☝️ بر خلاف حجاب که لحنِ دو آیهی مربوط به آن کاملا ارشادی است؛ و این یعنی حجاب ابتدائاً باید به جامعه شناسانده شود و ظرفیتهای مردمی و حکومتی بسیج شود برای توجیهِ جامعه نسبت به خطرات و لطمات پدیدهی پلشت بیحجابی.
تا وقتی که با نُطق و منطق، گرههای ذهنی باز نشود نمیتوان یک موجود مختار را به خط کرد.
➕ ضمن اینکه اگر شما سورهی نور را یک جورچینِ 64 آیهای ببینید، مسئلهی "حجاب زنان" فقط در یک آیه از این سوره آمده، البته با ضریبِ اهمّیت بالا. بعبارت دیگر ارشاد بانوان به حجاب، تنها یک بخش از شصت و چهار رهنمودِ نورانیِ سورهی نور است برای نهادینهسازی فرهنگِ عفاف.
❓آیا با اکتفا به رهنمودِ آیهی حجاب، که
یک شصت و چهارمِ ظرفیتِ سورهی نور است میتوان به مبارزه با مفاسد اخلاقی که دارای ابعاد و پیچیدگیهای زیادی است رفت؟! آیا آیهای که لحنَش و متنَش ارشادی است باید توسطِ
نیروهایِ فرهنگی مثلِ والدین، معلّم، روحانی، استاد، سلبریتی، مردم و... در خانه و مدرسه و دانشگاه و رسانه و خیابان و محلّه و پارک اجرا شود؟ یا توسط ارگانهای نظامی و انتظامی؟
✅
با برخوردِ انتظامی نمیتوان مشکل بیحجابی را ریشهای حلّ کرد. کما اینکه پهلویها نتوانستند حجاب را با قلدری از دلِ مومنین بیرون کنند.
نباید اوّلین و تنها مواجههی یک بیحجاب، با "نیروهای خدومِ انتظامی" باشد که انصافاً دلسوزانه جورِ کمکاری حوزهی علمیّه، بسیج، دولت، عدلیّه، مجلس، رسانهی ملّی، آموزش پرورش و... را میکِشند.
🔔 نیروی انتظامی هر چقدر هم ارشادی به مقولهی حجاب ورود پیدا کند تلقیِ جامعهی ایرانی و جهانی "ارشاد" نخواهد بود. پس از شناساندنِ منکرِ بیحجابی توسطِ اهلِ فرهنگ و ارشاد و پس از آنکه عدّهای قلیل تمکین نکردند اینجا باید نیروی انتظامی وارد عمل شود.
👌رسالت نیروی انتظامی باید این باشد که بجای مواجههی خیابانی که
بسترِ نافرمانیِ مدنی را فراهم میکند،
باندهای توسعه فساد و فحشا را ـ که مورد اشاره رهبری عزیز هم بود ـ نقرهداغ کنند. ارگانهای دیگر هم پای کار بیایند و مثلا وزارت ارشاد به گردانندگان رسانه های صوتی، تصویری و اینترنتی که با تولید و انتشار محتوایِ مبتذل زمینهی بیحجابی را فراهم کردهاند درسی عبرتآموز بدهد.
✍️ اگر واقعاً مسئولینِ لشکری و کشوری لبیکگوییِ فرخوانِ اخیرِ رهبری برای مقابله با
هنجارشکنان هستند بجای درگیری با مردم کف خیابان که قربانیِ مفاسد اخلاقی هستند، چند
سلبریتیِ ورزشی و هنری و علمیِ کشف حجاب کرده را به جرم افساد فی الأرض در ملأ عام مجازات کنند تا یک ماهه بساطِ بی حجابی جمع شود.
ادامه 👇👇👇
@TqNoor