✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت پنجم ⁉️ برخی گفته‌اند: «درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامی‌داشتِ آنْ از این نظر ایرادی ندارد.» بررسی: 🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است؛ از این‌رو ملّی‌گرایی و قومیّت‌گرایی با معیارهای شرعْ سازگاری ندارد. 🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بین‌الملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است. 🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق، یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزش‌های عقلانی و اخلاقی سنجیده می‌شوند. 🔹در اعیاد و مناسبت‌ها نیز مسئله از این قرار است و ملیّتْ معیار نمی‌باشد؛ بلکه ارزش‌های عُقلایی و کمالِ انسانی و فطری معیار است. حال آنکه توجّه به قومی خاص با این معیارها سازگار نیست. 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت چهارم] [مطالعه قسمت ششم] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸