🔖خلاصهی ادامهی مباحث جلسه پنجم:
◾️اقسام ملک بودن خدا:
۱. تکوینی
۲. تشریعی
توضیح مُلک تکوینی خدا:
در صوت موجود است.
توضیح مُلک تشریعی خدا:
اولا: واضع قانون خداست و قانون او باید حاکم شود.
ثانیا: افرادی باید مجری قانون و حاکمیت باشند که منطبق بر ضوابط و معیارهای الهی باشند.
🔹مَلک انسانها فقط خداست.
قل اعوذ بربّ الناس* مَلِک الناس
لذا در فرهنگ دین به حاکم "راعی"، "والی"، "ولی" و مانند آن گفته اند نه مَلِک.
◾️القدّوس: مبالغهی قدس است و مترادف با سبّوح.(شدت طهارت، دوری از عیب و نقص)
قدّوس ۲ بار در قرآن آمده و هر ۲ بار پس از لفظ مَلِک است. (آیه ۲۳ سوره حشر، آیه ۱ سوره جمعه)
علّت: در تاریخ غالبا مُلک که مبتنی بر عنصر قدرت است، با نفسانیت و فساد همراه بوده و همچنین اتصال و وابستگی به کانونهای قدرت و ثروت داشته، لذا آمدن قدّوس پس از مَلِک، بیانگر منزّه بودن خدا از هرگونه فساد و آلودگی ناشی از قدرت است.
*نکته: در موارد دیگری از استعمال قرآنی، پس از صفت مَلِک، صفت حق آمده. (آیه ۱۱۴ طه و آیه ۱۱۶ مومنون)
که بیانگر حقانیت مُلک الهی است.
🔹 تفاوت تسبیح با تقدیس:
این دو کلمه لغتا مترادف هستند اما در آیات قرآن از جمله آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره، مجزّا آمده اند و کانّه ۲ معنا دارند.(نسبّح بحمدک و نقدّس لک)
بیان فخر رازی در مفاتیح الغیب این است که:
تسبیح برای تنزیه ذات پروردگار
و تقدیس برای تنزیه فعل پروردگار
به کار میروند.
کانال شخصی سیدمحمدمهدی شفیعی:
https://eitaa.com/joinchat/344064018Ce1550fc303