🌐انگاره‌هاي پولطلايي در جهان امروز بسمه تعالي طرف‌داران پولطلا در جهان، هرچند بر سر ايدۀ تغيير نظام پولي اتفاق نظر دارند، اما به دليل وجود تفاوت‌هاي عميق در مباني، اهداف و شيوه استدلال، به چند انگاره قابل دسته‌بندي هستند.🗄 توجه به اين تفاوت‌ها، زمينۀ تحليل و مطالعۀ هر يك از اين جريان‌ها را فراهم كرده و تلقي يكسان‌انگاري ميان همه طرف‌داران پولطلا را از بين مي‌برد.‌ 1️⃣انگاره اول ـ دغدغه رهایی و آزادی : بيش‌ترين طرف‌داران «پولطلا» در جهان غرب، متعلق به جريانی است كه دغدغه اصلي ايشان، کاهش آن دسته از مداخلات دولت است که پیامدهای ناخواسته‌ی غیرعادلانه(بویژه گسترش نابرابری) دارند.👿 رویکردهای پست مدرن، اغلب با این زبان از پولطلا میگویند. البته نظریه پولي مکتب اتريش مشخصا به دنبال شكستن انحصار دولت‌ها در مديريت پول و آزادی مبادلات اقتصادی از طريق پول خصوصی است. این نظریه از پولطلا نیز مانند هر پول غیردستوری(که از هیچ خلق نشود) حمایت می‌کند. 2️⃣انگاره دوم ـ دغدغه استقلال جهان اسلام و اجراي احكام : بيش‌ترين طرف‌داران «پولطلا» در جهان اسلام كه اغلب در دانشگاه اسلامي ـ بين‌المللي مالزي، گردهم آمده‌اند و از دينار اسلامي سخن مي‌گويند، بزرگ‌ترين دغدغه خويش را رهايي جهان اسلام از سلطۀ امريكا 🏛 نظام بانكي يهود و فرار از سيستم ربوي ظالمانه و غيرانساني عنوان مي‌كنند. افرادي چون ماهاتير محمد، عمران نزار حسين، موسي العرباني و ناصر يوسف، با تفاوت‌هايي كه دارند، از جمله طرف‌داران رويكرد مذكور هستند كه در جهان اهل سنت، به تبليغ اين تفكر مي‌پردازند و بيش‌ترين اثر عملي ايشان، در ايالات كلانتان مالزي🇲🇾 قابل مشاهده است. نماينده اين تفكر در كشور تركيه🇹🇷 محمد اشرف دوابه، استاد اقتصاد دانشگاه صباح الدين زعيم است. 3️⃣انگاره سوم ـ رويكرد سَلَفي : بزرگ‌ترين نمود عملي اين رويكرد، در حكومت داعش🏴 به چشم خورد. داعشي‌ها، با ضرب سكه‌هاي طلا، سعي كردند كه سيره سلف خود را احيا كرده و به تلقي خويش، جامعه عصر نبوي را احيا كنند! امروزه در عربستان، امارات متحده عربي، كويت و قطر، اين رويكرد، طرف‌داران قابل توجهي دارد. براي نمونه، مقالاتي كه «جمعيه الاقتصاد السعوديه» در مجله «جريده‌ الرياض» عربستان🇸🇦 چاپ مي‌كنند، با اين رويكرد به طرف‌داري از پولطلا مي‌پردازند. البته این رويكرد سلفي در ادبیات شیعی هم طرفدارانی دارد. كساني كه قائل به بازگشت حيوانات در محيط شهري، به جاي اتومبيل هستند، در حوزه نظام پولي هم، از پولطلا سخن مي‌گويند كه نگارنده، از ذكر نام ايشان، معذور است. 4️⃣انگاره چهارم ـ رويكرد تمدني به پول : اين تلقي كه در مؤسسه تحقيقات راهبردي تمدن اسلامي (متا) دنبال مي‌شود، هرچند دغدغه رهايي انسان‌ها و جهان اسلام از سلطۀ دلاری امريكا را دارد و هرچند، دغدغه اجراي احكام و از بين بردن زمينه ربا را در سر مي‌پروراند، اما مهم‌ترين تفاوت اين رويكرد با ساير طرف‌داران پولطلا، به پول است.🔎 به اين معنا كه اگر جمهوري اسلامي، دغدغه عدالت، انسانيت و اسلاميت دارد، نيازمند نظام‌هاي تمدني هم‌سو با ولايت فقيه است، تا همه بخش‌های جامعه، در هماهنگي با اهداف انساني و اسلامي عمل كنند. پولطلا در اين رويكرد، با ادبيات فقه شيعه و با رويكرد تمدني مستدل و عملیاتی مي‌گردد.🌹 🔹جمع بندی : در شرايط فعلي، اهداف نظام سياسي مبتني بر ولايت فقيه، با نظام پولي و بانكي هماهنگي ندارد. چراكه نظام پولي موجود، بازتوليد سرمايه‌داري و سلطۀ نظام پولي ربوي است. به نظر مي‌رسد، راه اصلي در سال 1399، اعتماد به نظام پولي ثابت و هماهنگ با اسلام است تا به تدريج، ساختارهاي مختلف جمهوري اسلامي🇮🇷 در هم‌سويي و هماهنگي تمدني قرار بگيرند. 🇮🇷تشکل انقلابی سعداء🇮🇷 🔰https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a