یک آیه از قرآن کریم خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى و دانشمندان را به‌خاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد. لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ چرا علماى نصارا و يهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمى‌دارند؟ چه بد است آنچه انجام مى‌دهند.مائده، ۶۳ نکته ها حضرت على عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» «1» مى‌فرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك به معروف و نهى از منكر. خداوند را به خاطر ارتكاب معاصى و را به‌خاطر نهى از منكر لعنت كرد. منظور از «ربانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است. امام حسين عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم أو رهبة مما يحذرون» «2» آيه‌ى قبل درباره‌ى گناهكاران، جمله‌ى‌ «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» را آورد، ولى اينجا درباره‌ى سكوت علما جمله‌ى‌ «ما كانُوا يَصْنَعُونَ» را بكار مى‌برد. مرحوم فيض كاشانى مى‌گويد: فرق ميان‌ «يَعْمَلُونَ» و «يَصْنَعُونَ» اين است كه صانع، كسى است كه با تجربه و زبر دستى كارآزموده شده و كار براى او به صورت خصلت و ملكه در آمده باشد. «1». نهج‌البلاغه، خطبه 192. 🔹 تشکل انقلابی سعداء ╭┅─────────────┅╮ 🔸@soada_qom🔸 ╰┅─────────────┅╯