پرسش متنی 📑 شماره :۲۲۹ 🗣 پرسش : وجه تسمیه پیامبران اولوالعزم به « اولوالعزم » چیست؟ ✍ پاسخ: مرحوم شیخ صدوق در علل الشرایع دو روایت رو نقل میکنند که پاسخی به این پرسش هستند: ▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً قَالَ عَهِدْنَا إِلَيْهِ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَتَرَكَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَزْمٌ أَنَّهُمْ هَكَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ أنه [لِأَنَّهُ] عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَى أَنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ وَ اَلْإِقْرَارُ بِهِ . حضرت باقر عليه السّلام در باره آيه:« وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ‌ آدَمَ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ فَنَسِيَ‌ وَ لَمْ‌ نَجِدْ لَهُ‌ عَزْماً »فرمود يعنى در باره محمّد و جانشينان بعد از او از آدم پيمان گرفتيم فراموش كرد ترك آن نمود و عزم عقيده‌اى در اينكه آنها داراى اين مقامند نداشت. پيامبران اولو العزم را باين لقب اختصاص داده‌اند زيرا خداوند با آنها عهد بست راجع بحضرت محمّد و ائمه عليهم السّلام و حضرت مهدى عليه السّلام و روش آنها، اين پيمبران پذيرفتند و معتقد شدند كه آنها همين طورند و اقرار نمودند بمقامشان ▫️عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ لِأَنَّهُمْ كَانُوا أَصْحَابَ اَلْعَزَائِمِ وَ اَلشَّرَائِعِ وَ ذَلِكَ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ كَانَ بَعْدَ نُوحٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ إِبْرَاهِيمَ اَلْخَلِيلِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي أَيَّامِ إِبْرَاهِيمَ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ إِبْرَاهِيمَ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى مِنْهَاجِ عِيسَى وَ شَرِيعَتِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَؤُلاَءِ اَلْخَمْسَةُ هُمْ أُولُو اَلْعَزْمِ وَ هُمْ أَفْضَلُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ شَرِيعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ تُنْسَخُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَمَنِ اِدَّعَى بَعْدَ نَبِيِّنَا أَوْ أَتَى بَعْدَ اَلْقُرْآنِ بِكِتَابٍ فَدَمُهُ مُبَاحٌ لِكُلِّ مَنْ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْهُ از حضرت ابى الحسن الرّضا عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: پيامبران اولو العزم را به اين جهت اولو العزم ناميده‌اند كه صاحبان عزائم و شرايع هستند و شرح و توضيح آن اين است كه: تمام پيامبرانى كه بعد از نوح عليه السّلام مبعوث شدند به شريعت آن حضرت عمل كرده و تابع كتاب او بودند و اين روال ادامه داشت تا زمان ابراهيم خليل عليه السّلام و آنچه از پيامبران در عصر ابراهيم عليه السّلام و بعد از آن حضرت بودند جملگى به شريعت او عمل كرده و تابع كتاب حضرتش بودند تا زمان حضرت موسى عليه السّلام و پيامبرانى كه معاصر و بعد از آن حضرت بودند به شريعت وى عمل كردند و تابع كتابش بودند تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام و انبياء زمان عيسى عليه السّلام و بعد از آن حضرت به شريعت او عمل كرده و تابع كتاب حضرتش بودند تا زمان ظهور موفور السّرور و پيامبر گرامى ما حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله پس اين پنج تن انبياء اولو العزم بوده كه افضل انبياء و اشراف رسولان هستند و شريعت پيامبر ما صلّى اللّٰه عليه و آله تا روز قيامت نسخ نشده و بعد از آن حضرت ديگر پيامبرى نخواهد بود لذا هر كس بعد از آن جناب ادّعاى پيامبرى كرده يا پس از قرآن كتابى به عنوان كتاب آسمان ارائه دهد خونش مباح بوده و هر كس اين ادّعا را از او بشنود مى‌تواند او را بكشد. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali