مصاحبه اختصاصی سهیل سلیمی با خبرگزاری تسنیم، پیرامون فرصت ها و چالش های اکران آنلاین فیلم های سینمایی
کارگردان فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» میگوید که اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در کشور فرصتی استثنایی برای شکستن قواعد و قوارههای رانتی در سینمای ایران است.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
خبرگزاری تسنیم- محمد خاجی: اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در بستر پلتفرمهای پخش آنلاین، از جمله پدیدارهای تازهای است که در پی شیوع و فراگیری ویروس کرونا در کشور به اجرا درآمده است. از زمان اجرای این طرح که با اکران فیلم سینمایی«خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا آغاز شده، با نمایش فیلم «طلا» ساخته پرویز شهبازی ادامه یافته و مدتی است زمزمههای تازهای مبنی بر اکران فیلمهای سینمایی دیگر هم در قالب آن به گوش میرسد، تاکنون تحلیلها و ارزیابیهای مختلفی در میان اهالی سینما و دستاندرکاران هنر هفتم اقامه شده است که بخشی از آنها در موافقت و بخش دیگری در مخالفت با اجرای این طرح ابراز شدهاند. موافقان عمدتاً بر عواملی چون تأثیر مثبت اجرای این طرح بر تداوم حرکت چرخ اقتصادی سینما در عصر فراگیری کرونا - ولو در مقیاسی حدأقلی- تأکید میورزند و مخالفین نیز بر دلایلی نظیر احتمال کمرنگ شدن اقبال عمومی نسبت به سالنهای سینما در دوران پساکرونا و نقض حقوق مالکیت معنوی آثار سینمایی به واسطه اکران آنلاین پافشاری میکنند. از اینرو تصمیم گرفتیم برای واکاوی ابعاد و زوایای پیدا و پنهان موضوع اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در کشور، به سراغ «سهیل سلیمی» کارگردان جوان سینمای ایران برویم و درباره این موضوع محوری، اهم چالشها و فرصتهای فراروی آن به گفتوگو بنشینیم.
تعریف غلط ارشاد از فیلمساز
سلیمی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، ضمن ارزیابی طرح اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در کشور به دلیل شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا گفت: ما در کشورمان برای فیلمساز تعریفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کردهایم که این تعریف شدیداً موجب تولید مافیا و ایجاد رانت شده است؛ تعریف مذکور عبارت است از اینکه فیلمساز کسی است که سه فیلم سینمایی اکران شده داشته باشد؛ در غیر اینصورت فیلمساز محسوب نمیشود؛ بنابراین اگر شما زمانی به بیمه یا برخی دیگر از تسهیلاتی که شامل فیلمسازان میشود نیاز داشته باشید، باید به هزار ترفند عجیب و غریب متوسل شوید. جالب است که این قاعده در هیچ کجای جهان وجود ندارد؛ در سراسر دنیا کسی که فیلم سینمایی ساخته باشد، چه فیلمش در سینما اکران شود و چه در تلویزیون و چه در پلتفرمهای پخش اینترنتی و... فیلمساز محسوب میشود.
وی عنوان کرد: ما در کشورمان قوانین عجیب و غریبی داریم که میگوید تلهفیلم مختص تلویزیون است و اگر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برود، این وزارتخانه به آن کاری ندارد؛ یا برخی اختلافات دیگر که میان ارشاد و تلویزیون وجود دارد و در نهایت باعث قربانی شدن هنرمند میشود. متأسفانه فضای سینمایی کشور ما بهگونهای است که به شکل زنجیرهوار زمینهساز ایجاد چنین رانتهایی است. جالب است که اسپیلبرگ پیش از آنکه پا به عرصه ساخت فیلمهای سینمایی بگذارد، تله فیلم میساخت اما در همان زمان که تلهفیلم میساخت هم فیلمساز محسوب میشد.
اکران آنلاین؛ طرحی برای شکستن قوارههای رانتی سینمای ایران
این کارگردان افزود: فکر میکنم اکران آنلاین فرصتی گرانبها و موقعیتی استثنایی برای شکستن قواعد و قوارههای رانتی در سینمای ایران است و میتواند به طرحی مؤثر برای مبارزه با آسیبهایی که در سینمای ما وجود دارد تبدیل شود و حق امتیاز عجیبی که عدهای برای خود قائل شدهاند را از میان بردارد؛ این طرح همچنین قادر است تقسیمبندیهای غلطی نظیر فیلم سینمایی، ویدیوئی، تلویزیونی و... را بیاعتبار کند و از چنین زاویهای طرح اکران آنلاین فرصت بسیار خوبی است.
وی اضافه کرد: ما با نسلی از مخاطبان مواجهیم که دوست دارند در تلفن همراه و تبلتهایشان فیلم تماشا کنند؛ جا دارد که اکنون سینما به این موضوع نیز ورود کند و برای این دسته از مخاطبان نیز کاری کند؛ گرچه اکنون سینما به دلیل شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا مجبور به چنین کاری شده است؛ حالآنکه فکر میکنم اتفاق درستتر این بود که سینما خیلی قبلتر از اینها به این فکر بیفتد و برای این منظور، گروهی از فیلمسازان و تهیهکنندگان پیشقدم شوند؛ این فضا برای جذب مخاطبان اینچنینی فضایی کاملاً بکر و آماده است و میتواند باعث شود که مخاطب به جای آنکه مدام فیلمهای خارجی را دانلود و تماشا کند، در خلوت خود با محصولات کشورش ارتباط بیشتری برقرار سازد.