✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 در عالم و اجر شهدا ▫️انس می‌گوید رسول اکرم (صلوات‌الله علیه) به فرمود: "أَكْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ يزَيدُ الله فِي عُمُرِكَ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ باِللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فإَنكَّ تكَونُ إذِا مِتَّ عَلىَ طَهَارَة شَهِيداً" ؛ خود را پاك نگهدار كه خداوند عمرت را دراز می‌كند، و اگر قدرت داشته باشى كه در شب و روز داشته باشى اين كار را انجام بده. اگر درحال طهارت از دنیا بروی منزلت شهیدان را پیدا می‌کنی. بحار الأنوار، ج ۶۶. ▫️اجر شهادت بزرگترین اجری ست که انسان بتواند دریافت نماید؛ روایتی که اکنون در محضر آن هستیم، اجر شهیدان را برای افرادی که با وضو به عالم خواب می‌روند، صرفا از باب یک امر تشریفاتی نسبت نداده است؛ بلکه حاکی از عظمت و جایگاه است. روح انسان در عالم خواب عروج کرده و به سوی عرش الهی می‌رود؛ تعبیر روایت درباره روح انسان «تروح» است. تروح یعنی عروج می‌کند. ▫️عرش الهی سراسر طهارت است و پاکی؛ روحی که از جسم طاهر برخیزد، قطعا در عرش الهی قرب بیشتری دارد و اگر این طهارت جسمی نباشد، روح انسان توفیق قرب نخواهد داشت. علت این توفیق و بار یافتن نیز همان طهارت باطن عالم است. عرش الهی مراتبی دارد که در هر مرتبه تنها کسانی توان عروج دارند که سنخیت با آن مرتبه داشته باشند ، شاهد این مسئله داستان معراج است که جبرئیل از مرتبه‌ای خاص توان عروج و فرا رفتن نداشت. ▫️لذا هرچه روح انسان طهارت داشته باشد توقیق قرب بیشتری خواهد داشت و نهایت مرتبه قرب الهی را ارواح طیبه شهدا دارند. روحی که از جسم طاهر برخیزد تا آن مرحله بار‌یافته و در جوار الهی قرارمی‌گیرد. لذا اگر در همان حال و در همان موقع اجل او فرارسد، در نهایت مرتبه قرب الهی مرگ را ملاقات نموده است و این مرتبه مرتبه شهداست و لذا اجر شهدا را دریافت می‌نماید. ▫️بکوشیم تا همیشه با طهارت و وضو به عالم خواب وارد شویم تا اثرات وضعی و پیامدهای آن را در زندگی خود درک کنیم زیرا خواب برخلاف آنچه ما از آن برای خود ساخته‌ایم عالمی حیوانی نیست بلکه سراسر معنا و شعور است. در آتی بحث‌هایی پیرامون عالم خواب و جایگاه طهارت در آن خواهیم داشت. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |