✍ یادداشت:
بخش دوم:
🔶🔷 یکی از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آن است که نسبت به
#فلسفه که سر منشأ آن را یونان میداند جبههگیری میکند و معتقد است ما مسلمین میبایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم. ایشان در کتاب "کشکول" از تلاش دامنهدار حکیمی یاد کردهاند که میخواهد میان فلسفۀ غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که: این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را میبایست مبنای اندیشه قرار داد. شیخ در اینجا سوال مهمی مطرح میکند که:
چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟
🔸امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تفکیک بین فلسفۀ غربی و حکمت قرآنی است. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم.
اندیشه ناب انقلاب اسلامی مبتنی بر همین تمایزی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشت. در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس آن، حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست، حکمت فرهنگ و سایر حکمتهای مضاف قابل استنباط هستند.
اکنون پرسش این است که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری میگیریم، باید معماری را با همان متر و معیار و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟
#شهرسازی_اسلامی #معماری_هجری #معماری_اسلامی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir