#یادداشت_سیزدهم
۵ تیر ۱۴۰۳
«
ولایت امیرالمومنین = إکمال دین !»
✍️ پیامبر خدا هنگام بازگشت از حجّة الوداع در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری، به امر الهی در محل غدیر خم همگان را جمع نموده و حاضرین و غائبین را از
#نبأ_عظیمی آگاه نمودند. این بار اولی نبود که حضرت در خبر دادن از این مسأله مهم اقدام کرده و قبلترها هم در
یَومُ الدّار (
وأنذِر عَشیرَتَکَ الأقرَبین/ شعراء ۲۱۴) 📚 الأمالی للطوسی ص۵۸۱/ ««
اینجا»».
و نیز در حدیث منزلت(
أنتَ مِنّی بِمَنزِلةِ هارونَ مِنْ مُوسی إلّا أنَّه لا نَبِیَّ بَعْدِی/ ) به این مسأله تصریح کرده بودند. اما عده ای از حافظه کوتاه مدت مردم سوء استفاده کرده و اهتمام
#رسول_امّت را( که ناشی از اراده الهی بود) تنها در
رابطهٔ برادری و دوست داشتنِ فردِ منتخبِ او خلاصه و ویرایش کردند. حال آنکه برخی از علماء اهل تسنن همچون محمد بن اسماعیل بخاری، ابن تیمیه، احمد بن حنبل، حاکم حسکانی، ابن ابی الحدید، طبری و ابن اثیر در تاریخ خود نیز روایات آن را نقل کرده اند.«« اینجا»»
❓
و اما منزلت هارون نسبت به موسی علیهماالسلام چه بود؟!( قطعا منزلت أخوّت و برادری و منزلت نبوّت و پیامبری نبود...)👈 آیات ««۲۹ تا ۳۲ سوره طه و آیه ۱۴۲ سوره اعراف» خوانده شود./ 📚«
احتجاج ج۱ ص۲۴۰».
واقعهٔ غدیر خم آنقدر بزرگ بود که آیه
#إکمال_دین و رضایت الهی از انجام شدن رسالت پیامبر،(مائدة آیه ۳) در آن روز و آن ساعت نازل شد. و امر الهی مبنی بر
#ابلاغ_رسالت به گونه ای بود که ذهن پیامبر را چند وقتی به خود مشغول کرده بود و اگر در آن روز حساس و لحظات آخر، آن کار مهمِ حیاتی را انجام نمیداد، گویا در تمامِ عمرِ رسالتش هیچ کاری نکرده بود!!(مائده آیه ۶۷).
👈
آن کار مهم چیزی نبود جز؛ ابلاغِ مسأله جانشینی بعد از پیامبرِ اُمّت.
حضرت خاتم الانبیاء بعد از حمد و ثنای پروردگار و اشاره به رسالتِ پیامبری خود و اقرار گرفتن از مردم درباره جایگاهش در میان اُمّت، با گفتن آن جمله معروف«
#مَن_کُنْتُ_مَولاهُ_فَعَلیٌّ_مَولاهُ» رسالت خود را به پایان رسانده و تکلیف آیندهٔ امّت خود را روشن نمودند.
👈
در نتیجه؛ «
إکمال دین مُصادف شد با ولایتِ امیرالمومنین علیه السلام».
❓
و اما چه سطحی از ولایت پذیریِ نسبت به امام، مساوی با اکمال دین است؟! محبّت یا اطاعت و مودّت؟!
👈 ولایت مقدمه برای اطاعت بوده و قِوام و تقویتِ سطوحِ اطاعت نیز متوقّف بر مودّت است. ««
بیانات رهبری در دیدار با جمعی از طلاب وروحانیون«۱۳۸۸/۰۹/۲۲»»
👌
إکمال دین متضمن جامعیت دین است( یوسف ۱۱۱، انعام ۳۸، نحل ۸۹ و...)
و جامعیت دین محتاج جامعیت و إشراف علمیِ حافظِ شریعت بوده و فقط امیرالمومنین و اولادش از جامعیت علمی و عملی برخوردارند و لاغیر...( بصائرالدرجات ج۱ ص۲۲۸، الکافی ج۱ ص۱۹۸، الکافی ج۱ ص۶۰،۶۱/ روضة الواعظین ج۱ ص۱۰۹/ بحارالانوار ج۸۹ ص۸۶).
👈 بنابراین معنای «
مَن کُنتُ مَولٰاهُ فَهَذٰا عَلیٌّ مَولٰاهُ»؛
یعنی هرکسی که منِ پیامبر در همه شؤونات زندگی، سرپرست و صاحب اختیارات او بوده ام، ازین پس علی علیه السلام مولی و صاحب اختیار و سرپرست و متولی امورات اوست در همه آن شؤونات.
👌
برخی از مصادیق جامعیتِ علمی و عملی امیرالمومنین نسبت به حوائج الناس👇
۱. اقتصادی:
#احداث_بازارهای_رایگان / مدیریت و نظارت بر بازار مسلمین و اخراج کرانفروشان و محتکرین از بازار و عدم تسعیر کالا...
۲. مدیریت آب: #احداث_طرح_پیشرفتهٔ_قنات.
۳. آبادانی زمین و محیط زیست: غرس هسته های نخل و هزاران درخت خرما!
۴. پاسخگویی به نیازهای سلامتی و طبی مردم
🌐 کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی
→
https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
→
https://t.me/t124ir