شاخص دوم، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم تعیین کننده بودن اراده‌ی انسان. در مکتب سیاسی امام، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است. نتیجه‌ی ارزشمندی و کرامت داشتن این است که در اداره‌ی سرنوشت بشر و یک جامعه، آراء مردم باید نقش اساسی ایفا کند. لذا مرد‌م‌سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما- که از متن اسلام گرفته شده است- مردم حقیقی است؛ مثل مردم سالاري آمریکایی و امثال آن، شعار و فریب و اغواگری ذهن‌های مردم نیست. مردم بارأی خود، بااراده‌ی خود، با خواست خود و باایمان خود راه را انتخاب می‌کنند.. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری