بسم الله الرحمن الرحیم
🚩 اشک، زبان دل:
چرا برای امامحسین علیه السلام گریه و عزاداری میکنیم؟
🔹قسمت دوم
🖊حسین انجدانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️
حفظ فرهنگ شیعی
ما معتقدیم حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر اسلام، در سایه زنده نگه داشتن فرهنگ اهلبیت معصومین بوده است.
از آنجا که حاکمان جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی هم به خود گرفت. بُعد سیاسی در گریه و عزاداری، همان زنده نگه داشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکّل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشوراست. آن همه ثواب و پاداش که برای آن یاد شده است، علاوه بر جهات تربیتی و اخروی، بهلحاظ آثار و برکات اجتماعی نیز میباشد، تا نقشه ظالمان برای کتمان آن فاجعه بزرگ، خنثی شود.
امامان شیعه از اهرم گریه و سوگواری و برپایی مجالس عزا استفاده میکردند تا مظلومیت حق و راه عاشورا فراموش نشود. هر تجمعّی بهانه و محور میخواهد. هرچه محور گردهمایی مقدّستر و ژرفتر و فراگیرتر باشد، آن تجمعّات هم دیرپاتر و پربارتر خواهد شد و عاشورا و کربلا این ویژگیها را در حدّ اعلاء دارد. بههمین خاطر کربلا محور انقلابیون ظلمستیز شد و حاکمان ستمگر برای زائران و سوگواران حسینی و یادآوران آن حادثه و نوحهسرایان عاشورا محدودیّت و ممنوعیت ایجاد میکردند؛ چون این گریهها و عزاداریها روحیّه ضد ستمگر را تقویت میکرد.
امروز اگر راه و فرهنگ و تعالیم اهلبیت عصمت و طهارت زنده و باقی است، در سایه همین برنامههای احیاگر است. در چنین مجالسی، کسانی با عنوان خطیب، واعظ، مداح، ذاکر و مرثیهخوان، با وعظ و مرثیه و نوحه، پیوند شیعیان را با ائمه طاهرین تقویت میکردند و تجمعات عاشورایی، همیشه منشأ بسیاری از تحولها و اجتماعات و بیداری سیاسی اجتماعی و نهضتهای رهاییبخش بوده است.
▪️
سخنی از شهید مطهری
در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا، نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه باطل و در حقیقت، نوعی از خودگذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسینبن علی علیهما السلام یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
روضههای خانگی و دستههای عزاداری و هیئتهای مذهبی زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برچایی مجالس عزا و نوحهخوانی و سینهزنی و... هریک بهنوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد. آنچه در مجلههای مختلف و شهدای کوچک و بزرگ، مساجد و تکیهها و حسنیهها بهصورت هیئت پدید آمده و هنوز هم ادامه دارد؛ بهنوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار را به شبکه عاشورایی امام حسین (ع) نشان میدهد که آثار و برکات فراوانی داشته است. شکوه دستههای عزاداری و جاذبه معنوی برمیانگیزد و نتیجهاش رسوخ بیشتر این معتقدات و عواطف دینی در ذهنها و دلهاست.
▪️
نقش عزاداری در عصر حاضر
قیام کربلا درسی برای همیشه تاریخ و همه انسانها بود و این درسها هرگز کهنه نمیشود. بزرگداشت آن حماسه و همدلی و همراهی با آن نیز، تضمینکننده سعادت شیعه و مسلمانان متعهد در همه زمانهاست. امروز هم، برگزاری این مراسم و شعائر، تربیتکننده نسل با ایمان و شستشودهنده روح و جان و باورکننده ذهن و اندیشهها نسبت به تعالیم مکتبی است.
پیوند زدن دل و جان و عواطف و احساسات نسل امروز و کودکان و نوجوانان با اهلبیت پیامبر خاتم و شهدای کربلا، نقش بازدارنده آنان را نسبت به مفاسد دارد و چراغ یاد و مشعل عزا، آنان را در کورهراههای زندگی، به حسین علیه السلام و کربلا میرساند و ایمانشان را ریشهدارتر میکند.
پیام عاشورا در مورد یاد و در بستر عزاداری برای عصر حاضر نیز همین است که حماسههای خونین و امیدبخش و انگیزهآفرین شهدا را زنده نگاه داریم و به هر شکل با برنامهریزیهای حسابشده، موضع شهادت، رزمندگان، جبهههای نبرد، تظاهرات و راهپیماییها، مبارزات حقطلبانه و فرهنگ شهادتطلبی، یاد شهدا را زنده بداریم و الهام از عاشورا را جزء فرهنگ عمومی مردم سازیم و درسهای نهضت عاشورا و کربلا را مانند یک درس عمیق، فراگیر سازیم.
عزاداری و گریه و همدلی با عاشورائیان، یکی از گامها و اقدامها برای جاودانه ساختن درسهای قیام عاشوراست.
نشود زمزمـه خون شهیــدان خامـوش
سوز عرفانی این نغمه ز سازی دگر است
حماسه عاشوا که پشتوانهای عقلانی دارد، وقتی با عواطف عمیق آمیخته شود، چنان در روح مردم و فرهنگ جامعه ریشه میدواند که به این راحتی از بین نمیرود و کمرنگ نمیشود. باشد که ما نیز، از احیاگران فرهنگ عاشورا و وفاداران به حماسه کربلا باشیم و در این راه ثابت و استوار بمانیم. ان شاءالله
#محرم_الحرام
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔
https://eitaa.com/taammolat314