بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۹۷،قسمت سوم: (( ...وَ انظرْ إِلى إِلَهِك الَّذِى ظلْت عَلَيْهِ عَاكِفاً لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فى الْيَمِّ نَسفاً. )) ( .... و [اکنون] به معبودت که همواره ملازمش بودی نگاه کن که حتماً آن را در آتش بسوزانیم، سپس سوخته اش را در دریا می پاشیم. ) (سئوالات) چرا (سامری)از موسى با اينكه با خود او صحبت مى كرد تعبير به رسول نمود؟ و چرا طلا هاى مردم را اثر رسول خواند؟ و چرا با اينكه خودش به گوساله ارادت مى ورزيد ساختن آن را وسوسه نفسانى ناميد؟ -سرنوشت خداى ساختگى سامرى صاحب تفسیر مجمع البيان مى گويد: وقتى گفته مى شود: فلانى گندم را نَسف كرد، معنايش اين است كه آن را با منسف بالا انداخت تا پوستهايش بپرد، (خلاصه همان كارى را كه با غربال انجام مى دهند، و گندم را به طرف بالا پرتاب مى كنند تا كاه و سبوسش بپرد). و معناى جمله ((و انظر الى الهك الذى ظلت عليه عاكفا))اين است كه دائما براى آن اله خود عبادت مى كردى و ملازم آن بودى ، و اين جمله دلالت دارد بر اينكه سامرى گوساله را براى آن ساخت تا او را معبود خود بگيرد و عبادتش كند. و معناى اينكه فرمود ((لنحرقنه ثم لننسفنه فى اليم نسفا)) اين است كه سوگند كه ما آن را مى سوزانيم و او را در دريا مى ريزيم . بعضى از مفسرين هم احتمال داده اند كه جمله ((لنحرقنه ))از باب حرق الحديد باشد و حرق الحديد به اين معنا است كه آهن را با سوهان براده كنند و در آيه شريفه به اين معنا است كه ما گوساله را با سوهان براده مى كنيم و سپس براده آن را در دريا مى پاشيم . و اين احتمال مناسب تر است . منبع:ترجمهءتفسیر المیزان جلد۱۴صفحه۲۷۶ ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran