بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، سوره شعراء،آیه۲۰-۲۲،قسمت دوم: قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّينَ ﮔﻔﺖ : ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩم ﻛﻪ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺑﻮﺩم [ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺖ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻈﻠﻮم ، ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻗﺒﻄﻲ ﻛﺸﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ . ](٢٠) فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺗﺮﺳﻴﺪم ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺘﺎﻥ ﮔﺮﻳﺨﺘﻢ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﺰ ﺍﺯ ﻋﺮﺻﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻢ ﻛﻪ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺨﺸﻴﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ .(٢١) وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدتَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﺩﮔﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻣﻰ ﻧﻬﻲ ؟ !(۲۲) ● مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...)) دقت در متن جواب و مقابله آن با اعتراض فرعون ، اين معنا را مى رساند كه جمله آیه۲۱: ((ففررت منكم لما خفتكم فوهب لى ربى حكما)) تتمه جواب از قتل باشد، تا حكم ((نبوت )) در مقابل ضلال قرار گرفته باشد و در اين صورت به خوبى روشن مى شود كه مراد از ضلال ، جهل در مقابل حكم است ، زيرا حكم به معناى اصابه نظر و درك حقيقت هر امرى و متقن بودن نظريه در تطبيق عمل با نظريه است . در نتيجه معناى حكم ، قضاوت به حق در خوبى و يا بدى يك عمل ، و تطبيق عمل با آن قضاوت است و اين قضاوت به حق همان است كه به انبياء داده مى شود. منبع:ترجمهءتفسیر المیزان جلد۱۵صفحه۳۶۵ ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran