⭕️ حجاب در ایران باستان 🏛⚜🇮🇷 6⃣ از باورهای هخامنشیان، برهنه بودن بخشی از بدن نه تنها دور از ادب ، بلکه شرم آور بود ، از این رو پارسی‌ها لباسی می پوشیدند که همه بدن را می پوشاند 📚 منبع: کتاب داریوش و ایرانیان ، والتر هینتس ، صفحه ۳۹۲ 7⃣ زنان هخامنشی بالاپوشی چون چادر امروزی به سر میکردند. 📚 منبع : کتاب پوشاک در ایران زمین،صفحه ۶۲ 8⃣ در منابع زرتشتی آمده است که زنی که برای زیبایی خود موی سر خود را آرایش کرده و چشم مردم از جذب خود کند در جهنم است. 📚منبع : ارداويراف نامه فصل 73 9⃣ ویل دورانت، باستان شناس و تمدن شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد. 📚 منبع : کتاب تاریخ تمدن ، ویل دورانت، جلد ۱, ص 434 0⃣1⃣ تاکید پارسیان به حجاب کامل زنان مدتها پیش از اسلام:پلوتارخ مورخ مشهور و قدیمی یونان مینویسد: که چون مردم آسیا به ویژه ایرانیان غیرت زنان را سخت نگه میدارند، نه تنها همسرهای خود بلکه کنیزکان زر خرید با برگزیدگان را نیز میپایند و چنان نگاهشان می دارند که همیشه باید درون خانه باشند و از در بیرون نیایند و هرگاه سفر بکنند آنان را در چادرهای در بسته که از هر سوی آنان را فرا میگیرد جا داده بر روی گردونه ها می نشانند. برای ثمیستوکلیس نیز یک چنان چادر و گردونه ای آماده کردند که روانه سفر گردد و چنین قرار دادند که اگر کسی در نیمه راه به آنان برخورده پرسش نماید بگویند دختر جوانی را از ایونا برای یکی از بزرگان ایران که به زنی گرفته میبرند." ‌📌⁩ پس از این نقل، احمد کسروی ، مترجم کتاب در پاورقی شرحی میزند و میگوید: از این جمله یک مطلب تاریخی به دست می آید و آن اینکه روپوشی زنان یک عادت باستانی ایران میباشد و در آن زمانها سختگیری بر زنان فزونتر از زمان ما بوده !! نیز از اینجا جهت نام چادر یا چادره که به پوشاک زنان گفته میشود به دست می آید، چه چادر خيمه را گویند و بایستی جهتی برای چادر نامیدن این پوشاک در کار باشد. از این جمله، آن جهت نیز دانسته میشود و این خود دلیل دیگر بر درستی گفتار پلوتارخ میباشد. 📚منبع ‌: کتاب ایرانیان و یونانیان، تالیف پلوتارخ، ترجمه احمد کسروی، صفحه ۶۱ حتما عضو شوید👇👇👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/252444827Cd259e0f241