۸. مرحوم شیخ علینمازی با قاطعیت معتقد به تشیّع «اباصلت» بوده و گفته است: «روایت او دربارهی برتری پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت ایشان(ع) بر انبیاء(ع)، از جمله دلایلی است که تشیّع و وثاقت «اباصلت» را اثبات میکند.(مستدرکات علم رجالالحدیث، ج۴، ص۴۳۱ـ۴۳۲)
۹. مرحوممامقانی میگوید: «این مرد(اباصلت) نزد کسانی که به اخبارمراجعه دارند، شیعهامامی است...آنچه که شیخطوسی درباره سنّی مذهب بودن «اباصلت» فرموده، سهو القلم است...»(تنقیحالمقال، ج۲،(القسمالاوّل)، ص۱۵۲ بالجملة فكون الرّجل شيعيّا اماميّا...)
پاسخ به یک سوال مهمّ
چرا برخی دانشمندان اهلسنت اباصلت را شدیدا مورد حمله قرار داده، او را تضعیف کردهاند؟ به نظر میرسد «اباصلت» چند مشکل اساسی داشته است: نخست آنکه او شیعه بوده است و چه بسیار راویانی که در منابع رجالی اهلسنّت به خاطر شیعه بودن، تضعیف و از درجه اعتبار ساقط شدهاند. دوّم اینکه «اباصلت» راوی حدیث صحیح و متواتر «انا مدینهالعلم و علیّ بابها» بوده است.(تاریخ بغداد، ج۱۱، ص۴۸ـ ۵۰) اشکال دیگر جناب «اباصلت» این است که معتقد بوده: «کَلب علوی برتر از همه بنیامیه است» به او گفتند: حتّی اگر «عثمان» در میان بنیامیه باشد؟ گفت: حتّی اگر او در میانشان باشد.(همان، ج۱۱، ص۵۲ کلب للعلویه خیر من جمیع بنیامیه) به نظر میرسد همان طور که مرحوم تستری هم بدان اشاره کرده، علت اصلی تضعیف شخصیت «اباصلت» در منابع اهل سنّت، همین عقیده صحیح او باشد.
خلاصه آنکه جناب «اباصلت» نویسنده امامیمذهب، از شیعیان استوار، ثقه و راستگو در نقل حدیث، و از یاران، خادمان و پیروان نیک امام رضا(ع) بوده است.
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما