پاسخ پرسش اول : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.توضیح: در تعریف قضیه عرض شد که : قضیه ، «لفظ مرکب تام خبری» است که احتمال صدق و کذب دارد. یعنی موارد زیر از تعریف قضیه خارج می شوند و قضیه محسوب نمی‌شوند: ۱.لفظ مفرد مانند «علی» ، «عبدالله» ۲.لفظ مرکب ناقص مانند «عبد مومن» ۳.لفظ مرکب تام انشائی که انشاء کننده معنا است. مانند جملات امری، سوالی، نهی، تمنی (آرزو) ، ترجی (اظهار امید) و... ❌ در گزینه الف، عبارت اول قضیه است و خبر از صبر پیامبران در مقابل تکذیب و آزار مردم می‌دهد. ولی عبارت دوم استفهامی است و قضیه نیست. ❌ در گزینه ب، نیز عبارت اول قضیه است و خبر از رسیدن حق و نابودی باطل می‌دهد. ولی عبارت دوم نهی است و قضیه نیست. ❌ در گزینه د، هر دو عبارت انشائی هستند و قضیه نیستند. عبارت اول تمنی و آرزو است و عبارت دوم امر است. ✅ ‌اما در گزینه ج، هر دو عبارت قضیه هستند. در قضیه اول خداوند از وحدانیت خود به حضرت موسی علیه السلام خبر می‌دهد و در قضیه دوم از بلند مرتبه تر بودن ذکر الهی و علم خداوند به اعمال بندگان خبر می‌دهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام