#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ
سوال نهم :
✅
پاسخ صحیح گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
✅
در گزینه «الف»: تناقض وجود دارد.
زیرا هر دو قضیه شخصیه اند و با وجود یقین به صدق قضیه اول (فرزند نداشتن خداوند) ، قطعاً قضیه دوم (فرزند داشتن خداوند) که ادعای مشرکان است، کاذب خواهد بود.
تکمیل قضیه دوم:
وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ (انبیاء/26)
و [مشركان] گفتند: [خداىِ] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نيستند] بلكه بندگانى گرامى و ارجمندند.
❌
در گزینه «ب»: دو قضیه وحدت در محمول ندارند. پس تناقض ندارند.
قضیه اول: لیسَ اللهُ قادراً بِالمحالاتِ [الذاتیه] (خداوند قادر نیست به انجام اموری که محال ذاتی است و خارج از عمومیت موضوع قدرت است)
قضیه دوم: اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ [مُمکنٍ] قَديرٌ (خداوند قادر به انجام هر امر ممکنی است)
❌
در گزینه «ج»: دو قضیه وحدت در مکان (عالم وجودی) ندارند. پس تناقض ندارند.
قضیه اول: «وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ [فی الآخِرةِ]»
قضیه دوم: «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ [فی الدنیا]»
❌
در گزینه «د»: دو قضیه وحدت در مکان ندارند. پس تناقض ندارند.
قضیه اول: «هر مسافری که سفرش حرام نباشد، [در غیر مکه] نمازش شکسته است»
قضیه دوم: «بعض مسافرها که سفرشان حرام نیست، [در مکه] نمازشان شکسته نیست»
#تناقض_قضایا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات |
ایتا |
تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال