#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش پنجم:
❓
با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ رابطه مقدم و تالی، کدام گزینه صحیح است.
🔸
الف: «لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ»¹. قضیه شرطیه متصله اتفاقیه است.
🔸
ب: «إنَّ الانسانَ إمّا أن یکون إماماً أو عاصیاً للهِ»². قضیه شرطیه منفصله مانعة الخلو است.
🔸
ج: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»³. قضیه شرطیه منفصله مانعة الجمع است.
🔸
د: «يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً»⁴. قضیه شرطیه منفصله حقیقیه است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۳۹۶/
ترجمه: «اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مىآمدند».
۲.
ترجمه عبارت: «انسان یا امام معصوم از گناه است و یا عاصی در اوامر الهی است».
۳. سوره انسان، آیه ۳/
ترجمه: «ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس».
۴.سوره کهف، آیه ۸۶/
ترجمه: «اى ذوالقرنين! يا [اين قوم را] عذاب مىكنى و يا در ميانشان شيوهاى نيك در پيش مىگيرى».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید :
📌
درس یازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات |
ایتا |
تلگرام