✔️ بیت الاحزان یک حقیقت فراموش نشدنی ۲ 🖊 استاد محمدصادق نجمی رحمه‌الله 📚 مجله میقات حج ٫ سال ۱۳۷۱ ٫ شماره ۲ منابع حدیثى و تاریخىِ متقن از محدثان، مورخان، نویسندگان معروف و دانشمندان مشهور از شیعه و اهل سنت در طول تاریخ آن را تأیید و تثبیت نموده‌‏اند که اینک نمونه‌‏هایى از روایات و اعتراف مورخان را از نظر خواننده مى‏‌گذرانیم. ◾️ بیت‏‌الاحزان در منابع حدیثى‏ از جمله منابع حدیثى که در آن از انگیزه به وجود آمدن بیت‏الاحزان سخن به میان آمده، خصال شیخ صدوق - ره - مى‌‏باشد که آن محدث بزرگ، در ضمن روایتى با اسناد از امام صادق - ع - نقل مى‏‌کند: «و اما فاطمة فبکت على رسول‏ اللَّه حتى تأذّى بها اهل المدینة فقالوا لها قد آذیتنا بکثرة بکائک فکانت تخرج الى المقابر...»1 صریح‏‌تر و روشن‌‏تر از روایت صدوق، گفتار فضه (خادمه حضرت زهرا - سلام‏ اللَّه علیها - است که مرحوم علامه مجلسى در ضمن بیان جریان مفصل شهادت حضرت زهرا از زبان فضه، چنین نقل مى‏‌کند که: «ثم انه بنى لها بیتاً فى البقیع نازهاً عن المدینه».2 «امیر مؤمنان - ع - براى فاطمه، در بقیع و در خارج مدینه، خیمه‏‌اى را به‌پا داشت که آن حضرت به همراه حسنین بدان‌جا مى‌‏آمد و پس از گریه طولانى به خانه‏‌اش مراجعت مى‏‌نمود. توضیح این‌که: به‌طوری‌که در کتب لغت آمده است، «بیت» در لغت به معناى «محل و مسکن» است خواه به شکل چادر باشد یا خانه‌‏اى از خاک و گل‏3 و به‌طورى‏‌که در آینده نیز خواهیم دید، اولین بیت و مسکنى که براى فاطمه زهرا در بقیع ساخته شده، به‌صورت چادر و خیمه بوده است. ◾️ بیت‌‏الاحزان از نظر علما و مورخان‏ عده‌‏اى از علماى بزرگ و شخصیت‌هاى علمى که در تاریخ مدینه و یا درباره زیارت بقیع مطلبى نوشته‏‌اند، از بیت‏‌الأحزان نیز سخن گفته و وجود آن را تأیید و تثبیت نموده‌‏اند که نظرات چند تن از آنان را به ترتیب تاریخ زندگى آنان، مى‌‏آوریم: @tafaqqoh