🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه‍ . ش) / بخش دوم ✔️ ولایت فقیه امری اعتباری است. 🔸 «‏‏ولایت فقیه‏‏» از امور اعتباری عقلایی‏‎‏ است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعلِ‏‎ قیّم برای صِغار. قیّمِ ملت با قیّمِ صغار از لحاظ وظیفه و هیچ‏‎ ‎‏فرقی ندارد. مثل این است که امام علیه السلام کسی را برای حضانت‏‏، حکومت، یا منصبی از مناصب،‏‎ ‎‏تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم و امام علیهم السلام با فقیه ‏‎ ‎‏داشته باشد.‏ 🔸 مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» است. آیا در اجرای حد بین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام و فقیه امتیازی است؟‏‎ ‎‏یا چون رتبۀ فقیه پایین‌تر است باید کم‌تر بزند؟ حد زانی که ۱۰۰ تازیانه است اگر رسول‏‎ ‎‏اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جاری کند، ۱۵۰ تازیانه می‌زند و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ۱۰۰ تازیانه و‏‎ ‎‏فقیه ۵۰ تازیانه؟ یا این‌که حاکمْ متصدی قوۀ اجراییه است و باید حدِّ خدا را جاری کند؛‏‎ ‎‏چه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باشد و چه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یا نماینده و قاضی آن حضرت‏‎ ‎‏در بصره و کوفه یا فقیه عصر.‏ 🔸 دیگر از شئون رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امیر علیه السلام اخذ مالیات، خمس، زکات، جزیه‏‎ ‎‏و خراج اراضی خراجیه‏‏ است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اگر زکات بگیرد، چه‌قدر می گیرد؟ از‏‎ ‎‏یک جا ده یک و از یک جا بیست یک؟ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خلیفه شدند چه می‌کنند؟‏‎ ‎‏جناب‌عالی فقیه عصر و نافذ الکلمه شدید چه‌طور؟ آیا در این امور ولایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با‏‎ ‎‏حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فقیه فرق دارد؟ خداوند متعال رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را «ولیّ» همۀ‏‎ ‎‏مسلمانان قرار داده و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر علیه السلام ولایت دارند.‏‎ ‎‏پس از آن حضرت، امام بر همۀ مسلمانان، حتی بر امام بعد از خود، ولایت دارد؛ یعنی،‏ ‎‏اوامر حکومتی او دربارۀ همه نافذ و جاری است و می‌تواند قاضی و والی نصب و عزل‏‎ ‎‏کند. همین ولایتی که برای رسول اکرم و امام در تشکیل حکومت و اجرا و تصدی‏‎ ‎‏اداره هست، برای هم هست. 📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۱ و ۵۲ 🌐 https://b2n.ir/u09934 @tafaqqoh