🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۸ سوره طور 🕊 🍃 وَالطُّورِ (۱)🍃 🍃وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ (۲)🍃 🍃فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ (۳)🍃 🍃وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (۴)🍃 🍃وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (۵)🍃 🍃وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (۶)🍃 🍃إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (۷)🍃 🍃مَا لَهُ مِن دَافِعٍ (۸)🍃 ترجمه : 🍃 به (كوه) طور سوگند.🍃 به كتابى نوشته شده در صفحه اى گشوده سوگند.🍃 🍃به آن خانه ى آباد (خانه خدا) سوگند.🍃 🍃به سقف برافراشته (آسمان) سوگند.🍃 🍃به درياى شعله ور سوگند.🍃 🍃كه عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنى است.🍃 🍃و براى آن هيچ مانعى نيست.🍃 «طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اينجا، كوهى در منطقه سينا مى باشد كه ميقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنين توصيف شده است: «الطور الايمن»، «بالواد المقدّس» و «فى البقعة المباركة». مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پيچيده و بسته. «فى رقّ منشور» «رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطيف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله ور است و به معناى آكنده و مالامال نيز آمده است. مقصود از «بيت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجيان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بيت» ياد شده است، مانند: «البيت العتيق» البتّه در روايات آمده است كه در آسمان ها نيز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى كنند و آن نيز «بيت المعمور» نام دارد. مقصود از «البحر المسجور»، درياى شعله ور و جوشان و خروشان، يا درياهايى است كه در آستانه قيامت برافروخته مى شوند، چنانكه در آيه ى ۶ سوره تكوير مى خوانيم: «و اذا البحار سُجّرت» و يا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمين است كه همچون دريايى از آتش هرچندگاه يكبار از دهانه آتشفشان ها فوران مى كند. در آيه ى آخر سوره قبل (ذاريات) خوانديم: «يومهم الّذى يوعدون» كه سخن از وعده ى قيامت بود و اين سوره بعد از پنج سوگند مى فرمايد: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» آن سنگ جمادى كه وحى بر روى آن نازل شود (كوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانى كه قلبش مركز وحى است، با گذشت زمان قداستش تمام مى شود و چگونه وهّابيون كج فكر مى گويند: پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه از دنيا رفت با ساير موجودات تفاوتى ندارد!! سوگند ياد كردن به كتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهليّت، نشانه ى پيشرفته بودن مكتب است، «و كتاب مسطور». در سوره قلم نيز، قرآن به قلم و كتاب و سطرهاى آن سوگند ياد مى كند. «ن و القلم و ما يسطرون» 📌 پیام ها 🌿 زنده نگه داشتن نام و ياد و حفظ مكان هاى مقدّس اديان آسمانى لازم است. «و الطور» 🌿 با سوگند به كوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل كتاب را به سوى خود جذب كنيد. «و الطّور» 🌿 خداوند براى به باور رساندن انسان، به نظام تشريع و تكوين (كوه و كتاب و كعبه و آسمان و دريا) سوگند ياد مى كند. «والطّور و كتاب مسطور... و السقف المرفوع» 🌿 وحى آسمان بايد بر بهترين و لطيف ترين كاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 كتاب مقدّس، بايد همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «كتاب... منشور» 🌿 علم مفيد و مبارك، آن است كه منتشر شود و گسترش يابد. «منشور» 🌿 قرآن، هم به قداست كتب آسمانى نظر دارد و لذا به آن سوگند ياد مى كند، هم به نظم در نگارش و شيوه ارائه و گسترش آنها. «و كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 آبادانى خانه به زرق و برق آن نيست، به آمد و رفت و قداست و بركت آن است. «البيت المعمور» (خانه خدا ساده ترين خانه هاست، امّا مبارك ترين بناهاست.) 🌿 با مطالعه طبيعت، به قدرت خداوند بر ايجاد قيامت پى ببريم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور» 🌿 قرآن كريم، توجّه انسان را از ديدنى ها، به ناديدنى ها سوق مى دهد. «و البحر المسجور» 🌿 قهر و تنبيه، از شئون ربوبيت است. «عذاب ربّك» 🌿 هر چه ناباورى منكران بيشتر باشد، بايد باور مؤمنان به قيامت قوى تر گردد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 نزول كتب آسمانى «و كتاب مسطور» و ظهور جلوه هاى قدرت الهى در هستى «و السّقف المرفوع» بايد مايه ى تعقّل و ايمان گردد و گرنه بى توجّهى به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 گرفتاران عذاب الهى از هيچ طريقى نمى توانند عذاب را از خود دور كنند. «ماله من دافع» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402