🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۱۵ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَتُمَارُونَهُ عَلَي مَا يَرَي (۱۲)🍃 🍃وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَي (۱۳)🍃 🍃عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَي (۱۴)🍃 🍃عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَي (۱۵)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا بر سر آنچه مى بيند با وى جدال مى كنيد؟🍃 🍃و همانا در نزولى ديگر او را ديد.🍃 🍃نزد سدرة المنتهى.🍃 🍃كه بهشتِ امن نزد آن است.🍃 «تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و ترديد و «نزلة» به معناى يكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است. در حديث آمده است: آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مى باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گويند و در روايات مى خوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبيح است. چون در ماجراى معراج، ناباورى و ترديد بسيار است، خداوند يك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» يعنى او از كار لغو منزّه است و معراج يك هدف بس عالى دارد و يك بار در اين سوره فرمود: چرا در اين باره جدال مى كنيد؟ «أفتمارونه...» گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» يعنى خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين كه با همه مردم است، «و هو معكم» ولى بودن او با متّقين به گونه اى ديگر است. «انّ اللّه مع الّذين اتّقوا» آرى، همراه بودن و عنايت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پيامبرش را در آسمان ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد. اين معنا در تفسير اطيب البيان ذكر شده، امّا در تفاسير ديگر به گونه اى ديگر معنا شده است: پيامبر، يك بار ديگر جبرئيل را با قيافه اصلى ديد و يا بار ديگر، خدا را با ديد باطنى ديد. دليل ما در انتخاب گفتار اطيب البيان اين است كه اين آيات در مقام تجليل از پيامبر و معراج اوست و ديدن جبرئيل، براى پيامبر كه مقامش بالاتر از جبرئيل است امتياز و تجليلى نيست و با سياق آيات خيلى تناسب ندارد، و نيز ديدن باطنى خداوند، براى پيامبر هميشه بوده و نه يكبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پيامبرش را به آسمان ها برد، بنابراين نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى» در حديث مى خوانيم كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: من جبرئيل را نزد سدرة المنتهى ديدم. جبرئيل به پيامبر گفت: انتهاى حدّى كه خداوند براى من گذارده همين جاست و اگر بيشتر از آن بيايم، بالهايم خواهد سوخت. 📌 پیام ها 🌿 افراد بى ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت هاى اولياى خدا را ندارند و با بدبينى و ترديد با آنها به جدال مى پردازند. «أفتمارونه» 🌿 در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنى ها جايى ندارد. «أفتمارونه على ما يرى» 🌿 شرط تبليغ، پذيرش همگانى نيست؛ بعضى انكار يا ترديد يا جدال مى كنند. «أفتمارونه» 🌿 پرسش و دليل خواهى هميشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر» ولى مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أفتمارونه» 🌿 بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402