🕊 تفسیر آیه ۲۵ سوره حدید 🕊 🍃 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ🍃 ترجمه : 🍃 همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانى) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگرى برخيزند و آهن را كه در آن نيرويى شديد است و منافعى براى مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسى او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان يارى مى كند. همانا خداوند، قوى و شكست ناپذير است.🍃 مراد از «البيّنات»، معجزاتِ روشنگر است كه حجّت را بر مردم تمام مى كند و مراد از «الكتاب»، وحى آسمانى است كه بايد مكتوب شود و كتاب گردد. مراد از «ميزان»، يا همين ترازوى مورد استفاده در داد و ستدهاست كه نماد قسط و عدالت است و يا قوانين شريعت كه معيار سنجش حق از باطل است و يا عقلِ بشر، كه ميزان شناخت نيك از بد است. مراد از انزال آهن در «أنزلنا الحديد»، شبيه انزال چهارپايان در «أنزل لكم من الانعام ثمانية أزواج» مى باشد. زيرا بر اساس آيه ى «و ان من شى ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» منشأ وجودى هر چيز نزد خداوند است و او هر موجودى را پس از تعيين حدود وجوديش، به اين عالم مى آورد، كه اين خود نوعى نزول است. مراد از «ينصره... بالغيب» آن است كه خداى ناديده و رسولان او را بى آنكه ديده باشند يارى كنند و روشن است كه مراد از يارى خدا، يارى دين اوست كه توسط رسولان به مردم ابلاغ شده است. بهره گيرى از آهن، بارها در قرآن مطرح شده است. ذوالقرنين براى ساختن سد معروف خود، از مردم، آهن تقاضا كرد. نرم شدن آهن در دست حضرت داود، يكى از نعمت هاى ويژه خداوند به اوست، «النّا له الحديد» در اين آيه نيز براى آهن كلمه منافع به كار رفته است، در قيامت نيز برخى ابزار عذاب مجرمان از آهن است. «و لهم مقامع من حديد» 📌 پیام ها 🌿 در مديريّت به هر كس مسئوليّت مى دهيم بايد ابزار كار او را در اختيارش قرار دهيم. «أرسلنا رسلنا بالبيّنات و... الكتاب و الميزان» 🌿 در مديريّت صحيح، راهنمايى از مدير، و عمل از مردم است. «أرسلنا... الكتاب و الميزان... ليقوم الناس بالقسط» 🌿 عدالت واقعى در سايه قانون و رهبر الهى است. «رسلنا... الكتاب... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 فلسفه نبوّت، ايجاد عدالت است. «أرسلنا رسلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئوليّت با مردم است كه براى عمل و اجرا بپاخيزند. «أرسلنا... أنزلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 عدالت در تمام ابعاد مطلوب است. «بالقسط» مطلق آمده كه شامل همه چيز مى شود. «ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 تمام انبيا، يك هدف دارند. «أرسلنا رسلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 مردم بايد حكومت و تشكيلات داشته باشند تا بتوانند براى قسط بپاخيزند و جلو طغيانگران را بگيرند. «ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 اول كار فرهنگى و تربيتى، بعد اعمال قدرت و تنبيه. «أنزلنا... الكتاب و الميزان... و أنزلنا الحديد» 🌿 جامعه به سه قوه نياز دارد: مقنّنه، «الكتاب»، قضائيّه «الميزان ليقوم النّاس بالقسط» و مجريّه. «أنزلنا الحديد فيه بأس شديد» 🌿 با موانع گسترش عدالت، بايد برخورد شديد كرد. «ليقوم النّاس بالقسط و أنزلنا الحديد فيه بأس شديد» 🌿 پذيرش دعوت انبيا در حقيقت نصرت خداست. «و ليعلم اللّه من ينصره» 🌿 حمايت از دين و اولياى خدا، زمانى ارزش دارد كه از باطن دل و طيب نفس باشد. «من ينصره و رسله بالغيب» 🌿 گمان نكنيم خداوند به نصرت ما محتاج است. «ليعلم اللّه من ينصره... انّ اللّه قوى عزيز» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402