🕊 تفسیر آیه ۲ سوره حشر 🕊 🍃 هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ🍃 ترجمه : 🍃 اوست آن كه كسانى از اهل كتاب را كه كفر ورزيدند براى اولين بار از خانه هايشان بيرون راند، با آنكه شما گمان نداشتيد كه آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بيرون روند و خودشان گمان مى كردند كه قلعه ها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمى كردند بر آنان وارد شد و در دل هايشان ترس و وحشت افكند (به گونه اى كه) خانه هاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان خراب مى كردند، پس اى صاحبان بصيرت عبرت بگيريد.🍃 كلمه «حشر» به معناى جمع كردن و بيرون راندن از محل سكونت است. «فاعتبروا» از واژه «عبر» به معناى عبور كردن از ظاهر و رسيدن به باطن است. كلمه «عبارت» به معناى عبور از لفظ و رسيدن به معناست و «تعبير خواب»، عبور از ظاهر رؤيا به باطن آن است. سه قبيله از يهوديان به نام هاى بنى نضير، بنى قريظه و بنى قينقاع به مدينه هجرت كرده و در آن جا ساكن شدند و با پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پيمان عدم تعرض بستند، امّا بعد از جنگ احُد گروهى از آنان با مشركان مكّه همراه شد و عليه مسلمانان توطئه كردند، پيامبر آگاه گرديد و با آنان برخورد كرد. يكى از بزرگان آنان به نام كعب بن اشرف كشته و ميان يهوديان تزلزل ايجاد شد و به قلعه اى پناهنده شدند. مسلمانان با دستور پيامبر قلعه را محاصره كردند. بعد از چند روز محاصره و جنگ، يهوديان پذيرفتند كه از مدينه خارج شوند. آنها هنگام رفتن آن مقدار از اموالشان را كه توانستند را با خود بردند و آن مقدار كه نتوانستند مانند خانه هاى خود را تخريب نمودند تا سالم به دست مسلمانان نيفتد. در قرآن، بارها ترس در دل دشمن، به عنوان يكى از امدادهاى الهى شمرده شده است، ازجمله: «قذف فى قلوبهم الرعب»، «ساُلقى فى قلوب الّذين كفروا الرعب» «سنلقى فى قلوب الّذين كفروا الرعب» آرى، ترس سبب فرار دشمن و پيروزى مسلمانان بدون خونريزى مى شود. در حديث مى خوانيم: سه لشكر براى يارى حضرت مهدى (عليه السلام) مى آيند، لشكرى از فرشتگان، لشكرى از مؤمنان و ايجاد رعب و وحشت در دل دشمنان. انديشه كردن و عبرت گرفتن يك عبادت است، چنانكه در روايات مى خوانيم: «كان اكثر عبادة ابى ذر التفكر و الاعتبار»، بيشترين عبادتِ ابوذر، انديشيدن و عبرت آموختن بود. نه مِهر الهى در انحصار محاسبات ما است، «يرزقه من حيث لايحتسب» و نه قهر او. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا» خداوند در دل ها تصرّف مى كند. گاهى آرامش نازل مى كند: «أنزل السّكينة فى قلوب المؤمنين» و گاهى ترس مى افكند. «قذف فى قلوبهم الرعب» 📌 پیام ها 🌿 قهر خداوند نسبت به يهوديان پيمان شكن كافر، حكيمانه است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج» 🌿 نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئه گر است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج» 🌿 تمام پيروزى ها را از او بدانيم. «هو الّذى أخرج الّذين كفروا...» 🌿 حساب توطئه گران اهل كتاب از حساب بقيه آنان جداست. «الّذين كفروامن أهل الكتاب» 🌿 تبعيد از وطن، يكى از مجارات الهى است. «هو الّذى أخرج... من ديارهم» 🌿 قدرت هيچ كس و گروهى را پايدار ندانيد. «ما ظننتم ان يخرجوا» 🌿 كيفر كسى كه از تعهّدات و پيمان هاى اجتماعى خارج مى شود، آن است كه از وطن خارج شود. «ان يخرجوا...» 🌿 محاسبات و تجهزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى فايده است. «ظنوا انهم مانعتهم حصونهم» 🌿 در جنگ و جهاد با كفار، تمام محاسبات نبايد بر اساس تجهيزات و امكانات مادى باشد. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا» 🌿 تخريب ساختمان هاى دشمن، در مواردى جايز است. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين» 🌿 آنجا كه اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به يك كار مى زنند. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين» 🌿 خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مى دهد و دژها را از سببيّت مى اندازد. «قذف فى قلوبهم الرعب» 🌿 مطالعه تاريخ، سرگرمى نيست، وسيله عبرت است. «فاعتبروا...» تاريخ، گذرگاه است نه توقّف گاه. 🌿 استفاده از تاريخ، بصيرت مى خواهد. «فاعتبروا يا أولى الابصار» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402