🕊 تفسیر آیه ۵ سوره التغابن 🕊
🍃 أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ🍃
ترجمه :
🍃 آيا خبر كسانى كه پيش از اين كفر ورزيدند به شما نرسيده است؟ پس عقوبت كارخود را (در دنيا) چشيدند و برايشان (در آخرت) عذابى دردناك است.🍃
«وبال» به معناى سنگينى است؛ به غذايى كه معده را سنگين كند «وبيل» و به باران سنگين «وابل» گويند، آنگاه به هر امر سنگينى كه مايه ضرر و زيان شود، «وبال» گفته شده است. اين كلمه چهار مرتبه در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنيوى است.
كيفر الهى اختصاص به قيامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنيا كيفر داده است و هم در قيامت كيفر مى دهد مانند قوم نوح كه غرق شدند و قوم هود كه به وسيله باد و قوم صالح كه با صيحه و صداى وحشتناك و قوم لوط كه با سنگباران و اصحاب فيل كه با سجّيل و سنگ هاى آتشين، كيفر كارشان را در دنيا چشيدند.
📌 پیام ها
🌿 مردم عصر پيامبر، از اخبار اقوام هلاك شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم يأتكم»
🌿 مطالعه تاريخ اقوام پيشين، مورد سفارش اسلام است و كسى كه از تاريخ عبرت نگيرد قابل سرزنش و توبيخ است. «الم يأتكم نبؤا الذين كفروا»
🌿 آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرت انگيز است نه هر اطلاعات بى فايده. «نبؤا الّذين كفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى شود).
🌿 خداوند حليم است، امّا بعضى از كارها به قدرى نارواست كه كيفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بيانگر آن است كه زمان زيادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
🌿 دليل بدبختى ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
🌿 كيفر الهى در دنيا تنها در حدّ چشيدن است و كيفر كامل مخصوص قيامت است. «فذاقوا وبال امرهم - و لهم عذاب اليم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402