📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 61 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠بحث در تحدّی و شناخت بود. علامه طباطبایی آیه ۵۴ مائده را نیز از اخبار غیبی می داند که گوید روزی می آید که اسلام بالاخره بر تمام مذاهب و مکاتب فکری پیروز شده و حاکم جهان می شود. حکومت حضرت امیر نمونه ای کوچک از این آیه بود چنانکه رسول اکرم دست بر شانه گذاشته و فرمود این آیه مربوط به اقوام تو در آینده است. اما هنوز این آیه کاملاً محقق نشده چون حکومت فراگیر مسمانان به وقوع نپیوسته است. ♦️علت حکومت نهایی اسلام و قران این است که قران متکی به یک حقیقت الهی بوده و بازگشت به همان دارد «انّه لقران کریم فی کتاب مکنون/واقعه_۷۷ و ۷۸» یعنی قران، خود در خزانه ای دیگر است که پنهان است ودر آیه بعد گوید تنها افراد پاک که دارند به آن دسترسی دارند. (لا یمسّه الّا المطهرون) 🔰هر تفکر و مکتب فکری که در بین انسان ها تا قیامت ظهور کند قران درباره اش از قبل داوری کرده است «انّه لقولٌ فصلٌ/طارق_۱۳» قران است و حق و باطل را همیشه از هم جدا می کند این هم صفت دیگر قران است. قران گوید اگر تردید کنندگان در قران می دانستند که قران متکی به و خزینه ای دیگر است هیچگاه انکارش نمی کردند «تنزیل من ربّ العالمین افبهذا الحدیث انتم مدهنون/واقعه_۸۰ و ۸۱» 💠در آیاتی که خداوند به آسمان و زمین و کائنات و غیره قسم میخورد و سپس موضوعی را بیان می کند بدان معنا نیست که همانند دادگاههای بشری، قران نیز در اینجا ودلیل ندارد و بجایش از استفاده کرده است بلکه در قران قسم در کنار بینه و کامل کننده آن است. ♦️صفت دیگر قران این است که ثقیل و در عین حال یسیر است. است «انّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً/مزّمّل_۵» زیرا تمام آیاتش مبرهن و دارای برهان است. و آسان است «و لقد یسّرنا القران لذّکر/قمر_۱۷» چون بر فطرت تحمیل نشده، با سازگار است و لذا فطرت از آن اثر می پذیرد حال اگر انسان با ذکر و عبادت مانوس شد قران برایش دشوار نیست. این همان سهل ممتنع است. ✅ منکران رسالت پیامبر دو گروه بودند: 1⃣ منکر بودند که نمی پذیرفتند بشر هم می تواند رسول خدا باشد و لذا می گفتند خداوند باید فرشته ای را به سوی ما نازل کند تا مطمئن شویم اما خدا گوید اگر اینکار را نیز می کردیم باز هم ایمان نمی آوردند «و لو نزّلنا الیهم الملائکة ... ما کانوا لیؤمنوا الّا ان یشاء الله/انعام_۱۱۱» 2⃣ گروه دوم امکان رسالت بشر را قبول داشتند اما یعنی رسالت پیامبر اسلام را نمی پذیرفتند. در اینجاست که قران تحدی کرده و گوید قران به حقیقت و خزینه الهی دیگری تکیه دارد. لذا در آیات ۴۷ به بعد قصص گوید برای اینکه شخصی که گناه کرده در آینده ادعا نکند که چرا خداوند رسولی نفرستاده که آنها را از بدی حفظ کند، ما پیامبران را فرستادیم. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190