📝یکی از مسائل اختلافی که در فلسفه و عرفان وجود دارد، این است که آقایان عرفا قائل اند به وجود اعیان ثابته و حقایق علمیه اشیاء در نزد خدا اما فلاسفه اعیان ثابته را قبول ندارند. همین که در فلسفه اعیان ثابته و حقایق علمیه اشیاء را در نزد خدا قبول ندارند سبب این می شود که علم خداوند به اشیاء علم کلی باشد. در صورتی که طبق آیات قران کریم و روایات خداوند هم علیم است و علم کلی دارد، هم خبیر است و علم جزئی دارد. خبیر است یعنی به این منبر، میکروفون و همۀ اشیاء و حتی به پلک زدن علم دارد و در نزدش حاضرند. 💢تغییر در معلوم مستلزم تغییر در علم نیست چون علمِ به تغییر است نه تغییر در علم؛ اگر تغییر در علم بود علم خدا تغییر می کرد ولی چون علمِ به تغییر است، علم خدا تغییر نمی کند. الان این مجلس ثانیه ثانیه اش دارد تغییر می کند، به آن علم داریم، علممان تغییر نمی کند. 💢یک علم ماقبل از کثرت داریم و یک علم ما بعد از کثرت؛ خداوند هم علم به ما قبل از کثرت هم علم به ما بعد از کثرت و هم علم به تمام ظرائف و لطایف عالَم دارد؛ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ؛ چون لطیف است، خبره است. این یک نکتۀ لطیفی است که فرق بین عقلی که عارف است و عقلی که عارف نیست را نشان می دهد؛ عقل باید عارف باشد. ------------------------------- ➡️ @taghvaee_ir INSTAGRAM : 🆔 instagram.com/taghvaee.ir SITE : 🌐 taghvaee.ir