حکیمان خودخوانده کتاب نخوانده (۹) موضوع: مزاج و روزه داری چیست؟ آیا روزه دارای مزاج ست! 🔸وقتی می‌گوییم مزاج روزه مسامحه در تعبیر ست چون مزاج برای اجسام مرکب ست و روزه جسم نیست که دارای مزاج باشد. مراد از مزاج روزه در این جا مزاجی ست که روزه برای جسم انسان حاصل می کند چون برخی اعمال برای انسان مزاجی را برای جسم حاصل می‌کند مانند نانوا و خاصه کسی که نان را در تنور و یا از تنور خارج می‌کند و مزاج شخص به مرور ایام به سمت گرمی و خشکی می رود ( البته باید مزاج جبلی شخص، مزاج سن، مزاج بلاد و ...هم در نظر گرفت در باب روزه هم همین طور ست). 🔹وقتی می گوییم زنجبیل و رازیانه گرم و اسفرزه و هندوانه سرد ست و امثالهم از کجا و چه طور می سنجیم؟ آیا در قیاس با چیز دیگر می سنجیم و می گوییم سرد هستند یا گرم؟ 🔸مزاج موالید ثلاث (حیوان، نبات، جماد) را در عالم کون و فساد به انسان می‌سنجند. انسان میزان ست در کل خلقت و اینجا خاصه انسان دارای مزاج فرضی معتدل ست نه هر انسانی. 🔹یک دوایی را به انسان معتدل می دهیم و اگر دوا دارای طبیعت گرم باشد، انتظار می رود در انسانی با مزاج معتدل فرضی فعل حرارت در فرد ایجاد کند و بدن او را گرم تر کند و اگر همین دوای گرم به شخصی با مزاج سرد داده شود بدن این شخص به اعتدال نزدیک می‌شود و مانند فرد با مزاج معتدل فرضی گرم تر نمی شود. پس اصل و اساس قیاس را با یک انسان با مزاج معتدل فرضی می سنجیم. 🔴اثر روزه بر بدن غلبه کیفیت سردی و خشکی ست! حتما برایتان سوال ست چرا سردی و خشکی در نوشتار بعد منتظر جواب آن باشید. 🖋علی باقری صمغ آبادی لینک کانال: @taher14