دین خدا تعارف بردار نیست لذا بدون هیچ ملاحظه‌ای و البته بدون هیچ اضافاتی و بحث بعدی تقدیم می‌کنم: ✳️ رهبر معظّم انقلاب اسلامی‌ آيت الله خامنه‌ای (حفظه الله)‌: بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه، گناه به عنوان ثواب معرفی شود؛ کار خوب به عنوان کار بد معرفی شود و فرهنگ‌ها عوض شود. بدترین توطئه‌ها علیه مردم این است که طوری کار کنند و حرف بزنند که کارهای خوب کارهایی که دین به آن‌ها امر کرده است و رشد و صلاح کشور در آن‌هاست در نظر مردم به کارهای بد، و کارهای بد به کارهای خوب تبدیل شود. این خطرِ بسیار بزرگی است. چند استفتا مهم و مبتلابه از آيت الله بهجت رضوان الله تعالی عليه: 🔵 سؤال رايج درباره رقص: مورد متأسفانه مبتلابه حتی بسياری از مذهبی‌ها: ۱. رقص كودكانى كه به سن بلوغ نرسيده‌‌اند، در مجالس عروسى چه حكمى دارد؟ ج. كودك قبل از سن بلوغ تكليفى ندارد اما بزرگ‌ترها آن‌ها باشند. سؤال بسيار رايج: ۲. آيا اگر دلايل عقلانى بعضى از احكام الهى براى كسى مشخص نشود (مانند دليل حرام بودن رقص زن براى زن، اگر هيچ حالتى بين طرفين به وجود نيايد) مى‌تواند با استناد به آن، عمل حرام و... را مرتكب شود؟ ج. عقل بشر از ادراك تمام مصالح و مفاسد احكام، قاصر و ناتوان است و لذا به اين عنوان نمى‌تواند مرتكب اعمال حرام گردد. ۳. آيا گوش دادن به موسقی براى رفع خستگى ناشى از كار يا افسردگى و مانند آن اشكال دارد؟ ج. آن چه مطرب است، از حيث غنا حرام است و از حيث لهو با آلات موسيقى، پس مطلقاً حرام است و اگر استعمال آن ها در غير لهو باشد، بنابر احتياط . ۴. آيا موسيقى درمانى جايز است؟ ج. استفاده موسيقى براى درمان نيز همانند موارد ديگر آن جايز نيست. ✳️👈 سؤال بسيار مهم و شايع: ۵. اگر شنيدن موسيقى و يا غنا انسان را به ياد خداوند متوجه كند، آيا شنيدن آن مانعى دارد؟ ج. انسان با عملى كه مورد رضاى خداوند نيست، نمى ‌تواند به ياد خداوند باشد و چنين امورى نمى‌تواند موجب تغيير حكم شرعى موسيقى و غنا باشد. ۶. آيا موسيقى حلال نيز وجود دارد، موسيقى آرام چه وجهى دارد؟ ج. اگر با آلات و ابزار لهو باشد، صورت حلال ندارد. ✳️👈 يك سؤال بسيار شايع و مبتلابه ديگر: ۸. براى رفع خستگى روح و جانم آهنگ‌هاى شاد گوش مى‌كنم، زيرا خدا آزار رساندن به روح توسط خود انسان را محكوم مى‌كند، پس گمان نمى‌‌كنم رفع خستگى روح با آهنگ اشكالى داشته باشد؟ ج. موسيقى بزرگ‌ترين و بيشترين آسيب را به روح انسان وارد مى‌سازد و او را از قرب پروردگار متعال دور مى‌سازد، بنابراين شما كه نگران روح خود هستيد، بايد از شنيدن موسيقى حرام خوددارى نماييد. يك سؤال شايع و جواب كاربردی: ۹. در صورتى كه در شرايط زمانى يا مكانى خاص، سوار اتومبيل عمومى باشيم كه چاره‌اى جز شنيدن ترانه و موسيقى نباشد، تكليف چيست؟ ج. خود انسان اختياراً نبايد گوش دهد، پس مى‌تواند به گونه‌اى خود را مشغول ذكر و يا امور ديگر نمايد كه شنونده‌ى موسيقى نباشد، هر چند صداى آن به گوش وى بخورد. ۱۰. آيا دايره زدن حلال است؟ ج. دايره نيز از آلات و وسايل طرب مى‌‌باشد و استعمال آن حرام است. ۱۱. آيا از لحاظ شرعى نواختن موسيقى و آموزش و فراگيرى آن، شغل و درآمد آن حلال محسوب مى‌شود؟ ج. اشتغال و كسب درآمد از چنين حرفه‌هايى حرام است. سؤال رايج: ۱۲. آيا مى‌توان به استناد اين كه از مفسده حرام مثل رقص و قمار و شراب و غنا مصونيت دارم، مرتكب حرام؟ ج. هر عمل حرامى داراى مفسده است، چه فرد آن را درك نمايد و چه متوجه آن نشود؛ بنابراين در هر صورت از چنين اعمال حرامى بايد پرهيز نمود. 📚 منبع:‌ مركز تنظيم و نشر آثار آيت الله بهجت رضوان الله تعالی عليه http://v0.bahjat.ir/index.php/ahkam/esteftahat/36---1-.html http://v0.bahjat.ir/index.php/ahkam/esteftahat/34-3-.html 🔷 رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای حفظه الله: ⬅️ یک سؤال دیگری از ما پرسیدند، که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند پرسیدند که: چرا شما اجازه نمی‌دهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد می‌زند مثلاً، ویالون دارد می‌زند، صدایش به گوش می‌آید، امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمی دهید، این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است نفس نشان‌ دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه می‌بینند، خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. ✳️👈 این را ما از مذاق شرع به کلّی دور می‌بینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم.