منطق اسلام برای پرداخت حقوق به کارمندان دولت: ۱. کارمند دولت در حال انجام یک فعل "واجب" است ۲. کارمند دولت با نیروی کار بخش غیردولتی قابل مقایسه نیست ۳. کارمند دولت آزادانه انتخاب کرده که در دولت خدمت کند ۴. کارمند دولت برای انجام امر واجب حق ندارد طلب دستمزد و اجرت کند. اصطلاحا حق تکسب از امر واجب را ندارد ۵. دولت باید خرج زندگی کارمند دولت را بدهد ۶. دولت بودجه معینی دارد ۷. واجب آن است که هیچ کارمند دولتی زیر خط فقر نباشد ۸. اگر به اندازه خط فقر به کارمندان دولت بدهیم چیزی باقی نمی‌ماند که بعنوان پاداش یا حقوق بیشتر به مدیران دولتی بدهیم ۹. اگر اضافه بیاید هم دلیلی ندارد بیش از "قاعده ارتزاق" که فقهای بزرگ شیعه بر آن تاکید کردند داده شود ۱۰. شهید مطهری به صراحت بر عدم پرداخت حقوق بیشتر به وزیر نسبت به کارمند عادی تاکید کرده‌اند (نظری به نظام اقتصادی اسلام) ۱۱. امیرالمومنین علیه‌السلام در ابتدای شروع حکومتشان ۶۰ درصد حقوق شریح قاضی را کم کردند. ۱۲. هیچ مدیری را نمی‌توانید نام ببرید که ۱۰۰ میلیون حقوق می‌گیرد و شخص متعهد و متخصص‌تر از او پیدا نشود که با یک چهارم حقوق او بهتر از او کار نکند. در همان ساختمانی که آن مدیر مدیریت می‌کند قطعا جوانان باسوادتر و متعهدتر وجود دارند. ✍ حسین عباسی فر 🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم ✍@tahlile_siasi@tahlile_siasi