🔴 از آدم برفی تا (چندروزی میخواستم در این باره سکوت کنم و چیزی ننویسم اما ظاهراً فایده ای ندارد) 🔹حتماً "آدم برفی" را دیده اید. فیلم سینمایی کمدی و طنز آدم برفی به کارگردانی داوود میرباقری و بازیگری اکبر عبدی و داریوش ارجمند و پرویز پرستویی در سال 73. 🔸ماجرا از این قرار است که کاراکتر اصلی فیلم به نام عباس خاکپور(اکبر عبدی) قصد دارد از ایران به آمریکا مهاجرت کند به همین دلیل برای گرفتن ویزا به ترکیه مسافرت می کند و ماجرا شروع می شود. 🔹آدم برفی سه سال توقیف بود! می فهمید یعنی چی؟ سه سال توقیف. چرا؟ چون اکبر عبدی در خلال فیلم جایی نقش یک زن را بازی می کند. به همین علت مسخره! سرانجام در سال 76 رفع توقیف می شود و پرفروش ترین فیلم سال می شود. 🔸جالب است بدانید گروهی نفوذی برخی جاهلان را در انصار حزب الله فریب داده و به یک سینما هم حمله می کنند و آنجا را به آتش می کشانند!(مصاحبه حسین الله کرم با برنامه تلویزیونی دست‌خط شبکه پنج سیما، در تاریخ ۳ مرداد ۹۸) 🔹اگر آدم برفی را ندیده اید توصیه می کنم حتماً ببینید. فیلمی در حمایت از ایران و سیاست های نظام اسلامی و وطن دوستی و عشق به ایران و انزجار از بیگانه و نفرت از حقارت. فیلمی در تقبیح مهاجرت از ایران! 🔸برخوردهای تنگ نظرانه و نابخردانه را گاهی از سوی دولت می بینیم همانند توقیف فیلم "آقای رئیس جمهور"؛ به کارگردانی ابوالقاسم طالبی. بعد از ۲۰ سال سرانجام رفع توقیف شد! فیلمی که حقیقتاً یک کلاس جریان شناسی نفوذ است. 🔹گاهی هم برخوردهای تنگ‌نظرانه را از سوی برخی نهادها و گاهی از سوی بخشی از جامعه که معروف است به قشر حزب اللهی، که البته نقش نفوذی ها هم در این ماجراها معلوم است. 🔸همین برخورد را در مقابل فیلم "زندگی خصوصی" هم می بینید به کارگردانی محمدحسین فرح‌بخش در سال 90. راه اندازی اعتراضات خودجوش(!) در مقابل سینماهای اکران کننده و اعتراضات عجیبی که عده ای علیه "زندگی خصوصی" نشان دادند تا این فیلم بسیار زیبا که زندگی یک فرد به ظاهر انقلابی در دهه 60 را به تصویر می کشد که در دهه 80 به غربگرایی و تسامح و تساهل در ارزش ها کشیده می شود، به حاشیه برود! فیلمی که یک جریان شناسی است. 🔹همه این اعتراضات فقط به علت اینکه این فرد در روزگار پوست اندازی یک زن بیوه را صیغه موقت می کند و در یک سکانسی چراغ آپارتمان خاموش می شود، شکل گرفت! 🔻و اما ماجرای پایتخت؛ 🔸انتقادات به یک فیلم همچون پایتخت، گاهی فنی است. انتقاد به فیلم نامه، کارکترها، دیالوگ ها، سکانس ها و ... . این انتقاد فنی باید در جای خود توسط اهل هنر و متخصص نقد و بررسی شود. 🔹اما انتقاداتی که حالا نسبت به این فیلم توسط برخی مطرح می شود فاقد نگاه تخصصی و فنی است. "بیشتر" نیت خوانی و سیاسی و جناحی و ناشی از نداشتن نگاه کامل و منصفانه به این سریال است. حضرات مدعی حزب اللهی انتظار دارند سریال پایتخت، زندگی یکنواخت یک خانواده حزب اللهی را به تصویر بکشد که فرد صبح بدون حاشیه سرکار می رود و ظهر مسجد و غروب مسجد؛ بچه‌ها حرف‌گوش‌کن بوده، جنجال در آن نیست، بدون آهنگ؛ بدون دعوا؛ بدون جنجال! 🔸برخی انتقاد فنی و تخصصی دارند که سرجایش قابل احترام است اما برخی می گویند اساساً تهیه کننده و کارگردان بدنبال ضربه زدن به فرهنگ دینی ما هستند! عده ای می گویند چون تنابنده مواضع سیاسی دارد عامداً دنبال تمسخر احکام است! گروهی می گویند این فیلم دارد ارزش هایی چون احترام به بزرگتر را در اذهان از بین می برد! این فیلم دارد رقص را آموزش می دهد و ... . انتقاداتی از جنس انتقادات به پایتخت 5 که می گفتند چرا ترکیه را نشان می دهند! 🔹کسی منکر ضعف های این فیلم نیست و برخی انتقادات هم وارد است؛ اما سریال پایتخت، دقیقاً زندگی ما و اطرافیان ماست. واقعیات امروز جامعه ماست. تک تک شخصیت های فیلم نیز در اطراف ما وجود دارند. 🔸البته قرار نیست یک فیلم ۱۰۰ درصد که هیچ، حتی ۷۰،۸۰ درصد مطابق خواست ما باشد. اما معتقدم برخی از انتقادات فعلی در ادامه همان برخورد با آدم برفی و زندگی خصوصی است. این نگاه امروز هم در فضای مجازی گریبان گیر ماست. تفکری که نه اهل عمل است نه اهل تخصص؛ یک تفکر نق نقو و غر غرو که همیشه میخواهد انتقاد کند! 🔹هرچند نیازی نیست هر کس بخواهد به فیلمی نقد کند حتماً فیلم ساز باشد اما کاش این دوستان منتقد ما طی چهار دهه اخیر که چیزی جز بدبینی به جریان انقلاب نیافریدند، می رفتند کارگردان می شدند تا هنرشان را ببینیم! کاش این دوستان در ایام که نه خودشان طرح مفیدی دارند و نه صداوسیما برنامه مفید و جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای مردم در قرنطینه دارد، دست از سر اعصاب و روان ملت بردارند! @tahlile_siasi @tahlile_siasi