🖋فقه الحدیث شیخ صدوق ره (۱۳) 💠تفسیر الحدیث بالقرآن و الحدیث(۵) ❇️همانطور که سابقا گفته شد، این مبنا در حقیقت همان «ارجاع متشابهات به محکمات» است و شیخ صدوق (ره) در موارد بسیاری چنین روشی در فقه الحدیث داشته است و خود به این روش تصریح کرده: 🔰شیخ صدوق (ره) در توحید می نویسد: 📜أنی وجدت قوما من المخالفین لنا ینسبون عصابتنا إلی القول بالتشبیه و الجبر لما وجدوا فی کتبهم من الأخبار التی جهلوا تفسیرها و لم یعرفوا معانیها و وضعوها فی غیر موضعها و لم یقابلوا بألفاظها ألفاظ القرآن فقبحوا بذلک عند الجهال صورة مذهبنا و لبسوا علیهم طریقتنا. 🔹همانا من بعضی از اهل سنت را دیدم که ما شیعیان را متهم به اعتقاد به تشبیه و جبر می کنند به دلیل روایاتی که در کتب حدیثی ما وارد شده و آنان تفسیر صحیح آن روایات را ندانستند و معانی درست روایات را درک نکردند! الفاظ آن روایات را با الفاظ قرآن مقابله ندادند و روایاتی را به جبر و تشبیه ربط دادند که در حقیقت ربط نداشت! با این کار خواستند مذهب ما را در انظار مردم بد نشان دهند. 📚التوحید ص ۱۷ 🔰همو در اعتقادات می نویسد: 📜کل حدیث لا یوافق کتاب اللّه فهو باطل، و إن وجد فی کتب علمائنا فهو مدلّس. و الأخبار التی یتوهّمها الجهّال تشبیها للّه تعالی بخلقه، فمعانیها محمولة علی ما فی القرآن من نظائرها. 🔹هر حدیثی که با قرآن موافقت نداشته باشد باطل و مردود است! اگر هم در کتب علمای ما شیعیان چنین حدیثی پیدا شد قطعا جعلی و ساختگی است. و روایاتی که بعضی جهال از آن توهم «تشبیه» کردند نیز معانی آن را باید بر معانی الفاظ قرآنی حمل کرد. 📚الاعتقادات ص ۲۵ 🔰نیز در الاعتقادات می نویسد: 📜اعتقادنا فی الحدیث المفسّر أنّه یحکم علی المجمل، کما قال الصادق علیه السّلام. 🔹ما امامیه اعتقاد داریم که حدیث مفسّر بر حدیث مجمل حکومت دارد همانطور که این مسأله از امام صادق علیه السلام وارد شده است. 📚الاعتقادات ص ۲۵ 🔺شیخ از این مبنا به «مقابله دادن الفاظ روایی با الفاظ قرآنی» و «حمل معانی روایات بر معانی قرآنی» و «حکومت مفسّر بر مجمل» تعبیر کرده است. @Talabeh_nevesht110