🖋شیوه خاصی از گفتگو و جدال با مخالفین 📔کتاب المراجعات که خیلی از این کتاب و مؤلف آن (رحمة الله علیه) سخن گفته می شود، لکن تا بحال شده است این کتاب را بصورت کامل و دقیق بخوانیم؟! 🔺سید عبدالحسین موسوی در این کتاب از عالم اهل سنت طرف مقابل که به همدیگر نامه نگاری می کردند، چقدر تمجید می کند و چقدر از او به عظمت و بزرگی یاد می کند، همین تعظیم و تمجید سید باعث می شود که طرف مقابل سلیم البشری نیز سیّد را به نحوی شگفت انگیز مورد تعظیم و تمجید قرار دهد. 🔺سید شرف الدین در این کتاب علاوه بر این که به اهل سنت و مقدسات شان توهینی نمی کند، بلکه برای خلفای اهل سنت ترضی نیز می کند و در مراجعه ۴۶ می نویسد: إن خلافة الخلفاء الثلاثة رضي الله عنهم ، وهي موضع البحث ومحل الكلام ، فمعارضة الادلة بها مصادرة. (المراجعات ص ۳۸۴) و این بسیار عجیب است! 📔کتاب الفدک آیت الله سید محمد باقر صدر نیز بر همین منوال نوشته شده است. 🔺در این کتاب با اینکه هدف مؤلف اثبات مظلومیت حضرات اهل بیت علیهم السلام و ظلم خلفای ثلاثه به ایشان است، ولی نوع نوشتار کتاب بیشتر به نوشته یک عالم سُنی بی طرف می ماند که در صدد گزارش وقایع تاریخی بدون طعن و کنایه و توهین است، تا حدی که از برای خلفای ثلاثه و عائشة ترضی می کند! 🔺برای مثال ببینیم که سید صدر با چه الفاظی از خلفای اهل سنت و دیگر مقدسات شان تعبیر می کند: 🔹قول أميرالمؤمنين- صلوات اللَّه عليه- للفاروق رضي اللَّه عنه: احلب يا عمر حلباً لك شطره اشدد له اليوم أمره ليرد عليك غداً. (فدك فی التاریخ ص ۷۹) 🔹غير أنّ الأمر الذي لا ريب فيه أنّ شخصيّة الخليفة رضي اللَّه عنه من أهمّ الأسباب التي أدّت إلي فشلها. (فدك فی التاریخ ص ۱۱۸) 🔹وخذ حياه الإمام علي عليه السلام و حياة الصديق وادرسهما، فهل تجد في حياة الأول خمودا في الإخلاص أو ضعفاً في الاندفاع نحو التضيحه أو ركوناً إلي الدعة و الراحه في ساعه الحرب المقدسه؟ فارجع البصر هل تري من فطور (ثم ارجع البصر كرتين ينقلب اليك البصر خاسئا و هو حسير). ثم حدثني عن حياه الصديق (رضي اللَّه تعالي عنه) ايام رسول اللَّه صلي اللَّه عليه و آله و سلم فهل تجد فيها إلا تخاذلا و ضعفا في الحياه المبدئيه، والحياه العسكريه، يظهر تاره في التجائه الي العريش، و اُخري في فراره يوم اُحد و هزيمته في غزوة حنين. (فدك فی التاریخ ص ۱۳٠) 🔹و قد توافقني علي أن مقام الصديق والفاروق رضي اللَّه عنه في الإسلام يرتفع بهما عن الفرار المحرم، فلا بدّ أنهما تأولا و وجدا عذرا في فرارهما و نحن نعلم أن مجال الاجتهاد والتأويل عند الخليفه كان واسعا حتي أنه اعتذر عن خالد لما قتل مسلما متعمدا بأنه «اجتهد فأخطأ». (فدك فی التاریخ ص ۱۳۱) 🔹و هي بعد ذلك كله اُم الفتن هي التي جعلت الخلافة سلطان اللَّه الذي يأتيه البر و الفاجر كما صرحت بذلك السيده عائشه (رضي اللَّه عنها) التي كانت بلا شك تمثل نظريات الحزب الحاكم. و هي التي فتحت للأهواء والأطماع السياسيه ميدانها الواسع، فتولدت الأحزاب و تناحرت السياسات و تفرق المسلمون وانقسموا شر انقسام ذهب بكيانهم الجبار و مجدهم في التاريخ. (فدك فی التاریخ ص ۱۴۴) 🔰⁉️با درستی یا نادرستی این نوع نویسندگی و گفتگو کاری نداریم! چیزی که جای بحث دارد اینکه اساساً چنین نوشتاری و گفتگویی تأثیری در خواننده دارد؟! چه فایده تحت این نوع تمجیدات و ترضی ها است؟! @Talabeh_nevesht110