🛑 تحریف به زیاده در توسط 🖇 دعا با چاشنی عرفان 🖇 مراقب این جماعت باشید ✅در قسمت آخر این دعای شریف بعد از ذکر و تکرار: یا رب، یا رب، .. یک سلسله کلماتی طولانی به دعا اضافه شده، و از این جمله آغاز میشود 👈«إلهي انا الفقیر فی غنای ...» الی آخر نظرات بعض محقق شیعه درمورد عبارات آخر دعا: 1⃣ ثقه الإسلام رحمه الله در (کتاب مفاتیح الجنان) در پایان اصل دعای روز عرفه امام حسین علیه السلام چنین آورده است: 🔰امام عليه السلام پس از تکرار بسیار از ذکر یا رب، کسانی که در اطراف آن حضرت بودند و همه به دعای آن بزرگوار متوجه بودند و آمین می گفتند و صداهای آنان به گریستن بلند بود تا غروب کرد آفتاب و به جانب مشعرالحرام شدند. 💠اکنون از این بیان که مرحوم شیخ در پایان اصل این دعا آورده معلوم می شود که این دعا تا همین ذکر یا رب در همان غروب روز عرفه بوده و کاروان بعد از‌ ان به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند. و دیگر مجالی برای خواندن این اضافات است. 🔆اما مرحوم شیخ گویا اینکه این اضافات را در پیرو این دعا آورده چنین یادآور شده که تنها استناد به کتاب شریف کرده است که آنهم از قول علامه مرحوم رحمه لله رد شده است، و چنین می فرماید که در نسخه کتاب اقبال چنین اضافاتی نیامده و در چاپهای بعد این اضافات اضافه شده! 2⃣ رحمه الله نیز می فرماید: 🔰 در «بلد الأمين» از کفعمی و ابن طاوس (در مصباح الزائر) این دعای شریف را نقل کرده اند و لكن قسمتی که از جمله: 👈إلهي أنا الفقير في غنای...👉 تا پایان اضافات ذکر کرده اند در بعضی از نسخه های اقبال یافت است و عبارات آن موافق بیان علیهم السلام نیست، و همچنین این عبارات بر وفق است که بعضی از مشایخ آنها بر این دعا اضافه کرده اند و با دخالت آنرا به اصل دعا ملحق نموده اند. ✅بنابراین معلوم گردید نه اینکه (ابن طاوس علیه الرحمه) این اضافات را خود در کتاب خود آورده، بلکه بعد که بعضی نسخ آن تجدید چاپ شده افرادی با نظر خصوصی و بدون مسئولیت که رعایت اصول و نداشته اند این اضافات را به اصل دعا پیوست داده اند. 📚بحارالانوار ج۹۵ ص۲۲۷-۲۲۸/علامه مجلسی/مصحح:ابراهیم میانجی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت 3⃣ جلال الدین (تصوف پژوه و مفسر مثنوی) کتاب نامه خود در پاورقی می نویسد: 🔰«تمام اين فقرات را عينا و بى‏ كم ‏و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديده ‏ام شامل دعوات و مقامات «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» تاج الدين ابو الفضل احمد بن محمد معروف سده هفتم هجرى كه وفات او را در ۷۰۹ ه. ق نوشته ‏اند؛» 📚مولوی نامه مقدمه ج۲ص۱۸/جلال الدین همایی/ناشر:نشر هما/تهران۱۳۸۵ 💢نکته:با مراجعه به نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص شده که نسخه ای که به تاریخ ۹۵۷ ه ق نوشته شده این ذیل را ندارد 👤آقای نیز در مقدمه کتاب اقبال می نویسد: 🔰نسخه فوق نسخ موجود است. 📚الاقبال بالاعمال ج۱ ص۲۱/سید بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۳۷۶ 4⃣ آقای (از بزرگان عرفان مثلا اسلامی) نیز با قبول این که این فقرات مورد بحث متعلق به مناجات تاج الدین ابن عطاء الله اسکندرانی( ) است،عبارات وی را نشانه از نویسنده می داند. جالب است که در مکتب ایشان یک سنی که و است از معارف و دستش از ولایت حجج الهی خالی است به توحید محض می‌رسد !!!! البته وقتی شیخ العارفین باشد و سلطان العارفین حقا که این جماعت عارف مسلک بشوند مرید . 📚الله شناسی ج۱ ص۲۵۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد۱۴۲۶ الروافض الحيدري @ravafez_alhaydari