🔰
روضه تشکیلاتی فاطمیه
فاطمه(س) یک امت بود...
فرمود: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَي هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَال»؛ فرمود دخترت مهمان شماست، به حضور شما ميآيد و گزارش جريان سقيفه و امثال سقيفه را به عرض شما ميرساند و به اطلاع شما ميرساند که امت اجتماع کردند که فاطمه را هضم کنند و حذف کنند...
دلالت چند قسم است يک قسم بالمطابقه است، يک قسم بالالتزام. دلالت بالالتزام اين است که اين لفظ را ميگويند لازم اين لفظ هم مثل مطابق اصلي آن حجت است؛ اگر گفتند اين آتش است يعني آتش است و ميسوزاند. لازم نيست بگويند ميسوزاند. آن لازمه اين است. اگر گفتند اين يخ است يعني سرد هم هست. اگر گفتند اين شخص قابل اقتداست؛ يعني عادل هم هست. دلالت يا بالمطابقه است يا بالتّضمن است يا بالالتزام. يک وقت ميگويند ابراهيم خليل امت است، «کان إبراهيم أمهًْ واحدهًْ»؛ معلوم ميشود که يک نفر کار يک کشور را ميکند. يک وقت ميگويند يک ملّت قيام کردند براي کوبيدن ابراهيم خليل. اين به دلالت التزام ميفهماند که ابراهيم امت واحده است؛ چون اگر يک امت نباشد، يک مملکت نباشد، يک کشور نباشد، يک کشور که به جنگ او نميآيد. اگر گفتند يک ملّت قيام کرد براي کوبيدن زيد، معلوم ميشود که زيد يک ملّت است، چون زيد اگر يک فرد عادي بود، يک فرد عادي هم ميتوانست او را از پا دربياورد. اينکه وجود مبارک حضرت اميردرباره صديقه کبري(س) فرمود امت جمع شدند تا فاطمه را هضم و حذف کنند؛ يعني فاطمه، امت است، چون اگر يک فرد عادي بود که لازم نبود يک امت قيام کند او را از پا دربياورد. امت به وسيله سقيفه حضور پيدا کرد. آنها که اهل حَلّ و عقد بودند آنها جامعه را شوراندند و اهل بيت را خانهنشين کردند. اينکه حضرت به پيغمبر عرض ميکند: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَي هَضْمِهَا»؛ يعني «إن فاطمهًْ أمهًْ واحدهًْ».
#روضه #تشکیلاتی
#علامه #جوادی_آملی
@tanhaelaj