#معجزه_ی_ادب
#جلسه_بیست_و_چهار
✨بسمالله الرحمنالرحیم✨
✅ در ادامه مباحث به طور خلاصه باید گفت "خُلق" به معنای «آداب اجتماعی» هست اما "ادب" هم شامل آداب شخصیه و هم آداب اجتماعی.
✍گفته میشود پیامبر اکرم(ص) فرمودن: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»
📚 البته سند این روایت خیلی سند قویای نیست و ابوهریره این روایت رو از پیامبر(ص) نقل کرده
ولی اگه این سخن از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله باشه، وقتی میخوایم این روایت رو ترجمه کنیم، باید بگیم؛
🌺پیامبر فرمود: «یکی از اهداف بعثت من این بود که سطح معاشرت مردم رو بالا ببرم»
🚫یعنی معنی کلام پیامبرﷺ این نیست که: «من مبعوث شدهام تا ملکات نفسانی رو تکمیل کنم»
البته اشکال نداره که اینجوری ترجمه کنیم، منتها مشکل از اینجا آغاز میشه که شما وقتی به ملکات نفسانی بیش از حدّ تأکید کنید و در اون متوقف بشید، به هیچ نتیجهای نمیرسید.❗️
🧐 مثلاً کسی که ذاتاً آدم خسیس یا حسودی آفریده شده، نباید بهش گفت: «تو عجب آدم بدی هستی!»
همونطور که در روانشناسی رشد پیاژه گفته میشه که بچه از سه سالگی حسادت رو بهطور طبیعی در خودش حس میکنه، و با بچههای دیگه، احساس رقابت پیدا میکنه.
👈در حالی که نه آدم بدیه و نه اینکه در بروز این حسادت، مقصر هست.
⛔️تکلیف ما این نیست که به ملکات بپردازیم.
مثلاً همون آدمی که حسود بود، ممکنه خیلی مهربون و متواضع هم باشه، در حالی که برای رسیدن به این تواضع، زحمتی نکشیده و تلاشی نکرده❗️
بلکه این تواضع مربوط به شخصیتشه که به صورت ژنتیکی از پدر و مادرش به ارث برده.✔️
لذا اصلاً جا نداره به خاطر این تواضع، به او آفرین گفته بشه.❌
#تنها_مسیری_های_کردستان